söndag 1 mars 2009

Skogsblommor


I vårt område finns bevarade mindre skogspartier och lite ängsmarker. Och vackra gamla murar med murgröna.

Vi tar Dessi på en liten söndagspromenad i den ofantliga stillhet som breder ut sig just en söndageftermiddag här i byn.

Det är tyst och lugnt, inte en människa syns till, inga bilar kör - antagligen är det familjelunchdags igen och alla sitter till bords bakom stängda dörrar. Vi, som ätit något tidigare, känner oss som om vi var de enda som bodde här.

Men vi traskar på i skogsmarken och plötsligt är det nästan "hemmakänsla". Jag upptäcker VIOLER bland löven. Och lite längre bort blommar det av blått, det känns som en blåsippsbacke på håll. Men det är liljor, vilda sådana och inte kan jag komma på vad de heter heller! Någon som kan?

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Anonym sa...

De där blå "liljorna" tycker jag ser ut som Iris. Kan det vara det?

Monet sa...

Bert, visst har du rätt. Nog ser det ut som iris. Men så små/korta? Och växer vilt?

Christina sa...

Jag tycker också att det ser ut som iris. Vi är ju vana vid trädgårdsvarianter, de här kanske är botaniska...heter de inte så om det är en vildform?

Väldigt väldigt söta var dom!

Pius sa...

Ett tips när man har frågor om växter är att vända sig till forumisterna hos www.odla.nu de är fenomenala på att hjälpa till. Jag brukar anlita dem stup i kvarten;-)

Våriris, har jag för mig att det finns något som heter, kan det vara såna?

Pius

Monet sa...

Christina; ny kunskap igen - botaniska = lika med vildväxande? Ja, säkert. Och vackert som katten var det, på sina håll växer de i dungar så att det på avstånd ser ut som blåsippor i mängd. Som "hemma".

Pius: tack för tipset. Ska genast skicka några av mina bilder dit och se vad som händer. Det känns konstigt att gå här bland en massa växter som man faktiskt inte vet vad de heter (och om de är giftiga eller inte med tanke på valp). Hur mår Hopi och den lille "galningen"?

Pius sa...

Ja du, Hopi o "galningen" håller mig fullt sysselsatt om dagarna.

I dagens blogg har jag beskrivit min morgon och brist på sömn.

På eftermiddagen hjälpte den lille Sangi mig med att sätta rizomer, dvs han grävde sig ner i en jordsäck. En ljusfärgad katt i en jordsäck är ingen bra kombination:-D

Pius