fredag 6 mars 2009

Jag har en trädgårdsmästare!!

Minns ni djungeln som ingick i köpet av vårt hus? Hela förvandlingen till en fin trädgård har jag skrivit om i höstas.

Huvudansvarig för det hela var Olivier, den vackre unge mannen med de olivgröna ögonen och det mjuka, blyga sättet.

Han sa redan när det hela var färdigt att han skulle komma förbi i vår och se hur det har gått med allt det nyplanterade. Och eftersom den här vintern lär ha varit den kallaste och regnigaste på över fyrtio år är det kanske inte så konstigt att rätt många av plantorna frusit. De allra flesta var marktäckare, såna som skulle växa fort nu i vår och täcka över den magra och steniga jorden som vår gamla skogsmark består av.

Det blev nu inte så utan det som har vuxit är ogräset. Det har betett sig som de uteblivna marktäckarna och jag har i omgångar försökt ge mig på det. Men det sitter segt i den cementhårda jorden och jag får ont i ryggen, kan inte ligga på knä efter en meniskskada och blir allmänt sur och förbannad över att den här relativt lilla trädgården verkar ge så mycket TRIST jobb. Jag vill ju bara plantera nya exotiska växter, inte ligga och "luka" som man säger i Skåne.

Round-up, sa Olivier i höstas. Och det kör alla med härnere, det är ju dögiftigt och väl säkert förbjudet i Sverige. Och det är inte tal om det nu med Dessi som springer runt och har kul på gräsmattan och bökar i rabatterna.

Igår kom Olivier för att inspektera. Och när jag beklagade mig över det myckna "malherbes", ogräset, så sa han: Jag kan ta bort det åt er. Det måste göras för hand och man måste ta bort alla rötterna långt ner. Och jag nickade suckande. Men insåg strax att han erbjudit sig att fixa detta.

För en slant förstås. Men det är det värt. Och Olivier är ledig den här veckan. Han är inte bara min trädgårdsmästare, han är också rektor för vår lilla byskola!!

Så nu har jag en blyg och vacker man som ligger på knä i vår trädgård och gör den fin igen. Vår andra svenska granne har också då och då hjälp av Olivier. Och när hon säger till sina svenska vänner att hon har en trädgårdsmästare härnere så har hon fått höra: "Jaså, är det så det heter!" Haha.

Den vackre Olivier är mycket gift och med ett par småbarn. Och drygar ut kassan med att hjälpa stela Madamer med värsta grovgörat under skollovet!
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Anonym sa...

Förutom butler vill jag nu även ha en trädgårdsmästare! Men antar att man först måste ha en trädgård. ;)

Anonym sa...

Jag vill också ha en trädgårdsmästare...

Christina sa...

Gärna en sån där snygg :)

Anonym sa...

Ja, vem har inte drömt om en egen trädgårdsmästare?! Som fixar allt det tunga och trista.
Fast egentligen är ingenting tråkigt som har med trädgården att göra, tycker jag. Men att t ex rensa ogräs gör mig så värkbruten och ofärdig, så därför är det ingen höjdare...
Bus-Dessi var så söt på dagens bilder, och du och din lilla dotter var inte så pjåkiga heller!! Kul att du bjuder på privata bilder, blir allt lite speciellt!
Ha en mysig fredag!
Kram
Helen

Monet sa...

ab: dina krav är inte måttliga?? Vad ska trädgårdsmästaren göra hos dig utan trädgård? Plantera frön
:-)?

Men butler, gärna fast jag har det så bra med maken än så länge.

Mira: Jag förstår dig. Du har en ganska stor trädgård, det kan ibland bli övermäktigt. Jag minns hur jag slet med min på Tibblevägen, det var också obruten mark. Kolla hur den ser ut nu!

Christina: Läser Håkan din blogg?
:-)

Och Helen: håller med. Att jobba i trädgården är helt underbart. Men det här som trädgårdsmästaren gjort idag är INTE något som varken kropp eller själ mår bra av. Han, ung och stark orkade bara 2,5 timmar dessutom, sen sa hans rygg ifrån!

Gissa nu vem som är den verkliga trädgårdsmästaren!!

Anonym sa...

Man kan väl få drömma lite? Någon mer gång i livet ska jag väl ha en trädgård, och min rygg är inte hoppsan-hejsan heller! ;)

Christina sa...

Javisst, klart han gör, snyggingen :)