onsdag 4 mars 2009

Blommorna i Provence


Här är bougainvillae-kvisten jag målar av till Christines nyckelring. Jag har aldrig förut sett en sådan blomma och är fascinerad av den, på sina ställen växer den över hela husväggar och är både vacker och exotisk.

Och så lavendelrabatterna igen med sin starka färg och doften som kommer direkt när man bara nuddar blommorna.

Den giftiga men vackra oleanderbusken växer överallt härnere, i vitt, rosa och rosarött. I varje rondell och offentlig plantering dominerar de här växterna. Och så stora sjok av Afrikas Blå Lilja.

Åh, det är så vackert, det doftar så gott och man vill bara att alltihop ska kunna växa hemma i Sverige också. Vilket inte går tyvärr.

De här bilderna är tagna med min allra första digitalkamera, kanske 2 pixlar eller som en sämre mobiltelefonkamera idag. Jag är ändå förvånad att kvaliteten är så bra som den är!

Posted by Picasa

1 kommentar:

Christina sa...

Det här är riktig ögonnjutning :)
Jag älskar lavendel och bougainvillea!

Visste du förresten att den sistnämnda ursprungligen kommer från Sydamerika? Man förknippar den nästan med Medelhavet nuförtiden.