lördag 7 mars 2009

Fransk anka


Det här är ju premiärlagning av helt ny maträtt. Men jag har goda inspiratörer både i affär, på nätet och i kokböcker och så här ser det nu ut inför efterstekning i ugn lite senare ikväll.

Jag är inte mycket för rött och till och med rosa kött men mannen kan i det här skedet få som han vill - "seignant", blodig till och med om det skulle vara så.

Vilken extremt fet fågel? Kolla bara hur mycket ankflott som blev över i stekpannan. Den unge charkuteristen rådde mig att spara och steka annat i och jag tror jag hört det från någon annan expert också. Så det tas tillvara.

Steka potatis i??



Posted by Picasa

1 kommentar:

Christina sa...

Underbart Monet! Så kul att du lagar anka :)
Jag vet inte om du har smakat på pippin än, men själva köttet upplevs inte lika fett som man kan tro när man ser allt stekflott.

När flottet har kallnat blir det lite som ister. Väldigt lätt att ta en klatt och lägga i stekpannan och steka potatis i t ex. Faktiskt väldigt gott, tycker i alla fall jag som älskar anksmaken.

Det ser väldigt fint ut alltihop, det kommer att bli en jättefin middag!

Gissa vad vi ska äta på stationen ikväll ? ;)

Förresten - du glömmer väl inte portarna?