tisdag 3 mars 2009

Drömmen om Provence 3


För första gången ser jag Afrikas Blåa Lilja i verkligheten. Och i Christines rabatter växer rosor, oleander och lavendel i sådana mängder att jag överväldigas av både färg och doft.

Jag målar av hennes trappa som går upp mot det solgula huset - den typiska djupa gula Provencefärgen som sätter sig fast i bakhuvudet.

Vi sover i det gula, taken är flerfärgat orange-gul-bruna, fönsterluckorna har lavendelfärg och åh, det är bara så v a c k e r t!

Inte har vi någon uttalad tanke att flytta hit det här året, i juli 2002.

Men jag fraktar hem lavendel och blå liljor i krukor genom hela Europa. Delar med mig till mammas trädgård i Skåne och försöker få det hela att fungera på min skärgårdsö.

Ingen av oss lyckas. Mammas trädgård är invaderad av sniglar och på ön är det för kargt för sydfransk lavendel. Det blir en längtansvinter till nästa Frankrikesommar.

Posted by Picasa

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så duktig du är på att måla.Du verkar ha många talanger.Skoj att få läsa mer om "drömmen".Väntar med spänning på nästa avsnitt.
kram Lotta

Anonym sa...

Åh, tack för att du hörsammade min önskan att få se mera av dina konstverk. Jag blev inte besviken, kan jag meddela. Lena Linderholm, släng dig i väggen!!
Mmm, njuter av bilder och text och drömmer mig bort...
Kram
helen

Anonym sa...

Mmmmmm njuter av dina bilder .

Anonym sa...

Dina senaste inlägg - solen, poolen och den härliga målningen - fantastiskt.

Christina sa...

Jag säger som ab, underbart!

Anita sa...

Åh, hjälp, vilka underbara bilder av provencianskt landskap! Precis det man behöver se när snön yr som bara den utanför fönstret och det är 6 grader kallt.

Och du målar så fint den vackra, ljuvliga lavendeln; den franska blomman nummer ett, tycker jag.

Ljuvligt!

Monet sa...

lotta: tack för komplimangen! Det här året 2002 var jag särskilt inspirerad kring mitt måleri och mycket bidrog alla i intrycken i Provence till det. Ska försöka berätta lite mera om drömmen också.

Helen: Oj, tack du också för berömmet. Lena L. målar och tecknar i annan form än jag, hon har sitt Provence och jag mitt. Det jag tycker om hennes är möjligen att det är för kommersialiserat, hennes textil och porslin är inte bättre än det ursprungliga som finns härnere - här är gott hantverk - och det är vansinnigt dyrt när hon säljer i Sverige. Inte prisvärt tycker jag.

Och till mormorg, ab, christina och smulan säger jag också TACK för att ni gillar mina bilder och att glimtar från det vackra Provence förgyller en stund hos er!