onsdag 4 mars 2009

J och jag målar i Vence


Är inte detta en fantastisk målning? Gjord av J, nio år, sommaren 2002 när vi bodde hos hans föräldrar.

Vi hjälptes åt, J och jag. Han med sina acrylfärger som han fått av sin mamma och jag med mina lite svårare oljefärger. Ni har sett min bild av trappan och trädgården i hans hus i tidigare inlägg men när jag nu ser det här vete katten om inte hans är bättre!!

Han har sitt stativ, (också fått av mamma som nog känt på sig att sonen skulle kunna uttrycka sig på det här sättet), jag har mitt, resevarianten.

Han följde hur jag gjorde, från skiss och lättare färgpåläggning och sen mer och mer färg och det här var det vad det blev. Jag har inte lagt ett penseldrag på hans målning, däremot visat honom hur man SER.

Och det gjorde han. Det här är hans första målning i hela livet. Och är det konstigt att hans föräldrar blev helt lyckliga över detta?

Idag, sju år senare undrar jag hur J har det. Vi bor nu bara tretton mil ifrån dem - klart vi ska överraska dem och berätta att vi nu också bor här. Den som vill veta mera om familjens underbara chambre d'hôte för att kanske tillbringa en Provencevecka där kan säga det i kommentarsdelen så ska jag tala om hur man hittar dit och får kontakt!

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Suzesan sa...

Men så söt han är. Han lyckades ju riktigt bra.
Bra lärare förstås:)
Jag skulle vilja lära mig att måla med olja.
Måste ta mig tid till det senare nån gång.
De kommer nog bli väldigt överraskade om ni åker och hälsar på. Bra idé.
Ha en bra kväll
Kram
Susanne

Anonym sa...

Så fint killen målade! De här bokstavsbarnen brukar ju ofta besitta div. talanger. Kanske måleriet blev hans grej? Älskar dina inlägg, minnen från vår resa i Provence kommer tillbaka, bara det här med syrsornas spelande, gör mig nostalgisk...
Kram
Helen

Christina sa...

Nu läser jag i fel ordning - är J ett bokstavsbarn?
Nej, jag får nog börja i rätt ände för att kommentera...återkommer!

Christina sa...

Monet - grabben J är en ren naturbegåvning!
Nu har jag tittat flera ggr på målningen och tycker han har en fantastisk färgkänsla, och en spontanitet som är avundsvärd.
Han har verkligen fått fram ljuset.

Han är alltså 16 år nu...undrar om han har kvar den här talangen?
I så fall borde han söka till en konstskola.

Jag vill på inget vis förringa din fina målning av samma motiv, men Js målning gick rakt in.
Verkligen en mycket fin målning. Inte undra på att hans föräldrar blev stolta.

Så bra och generöst av dig att ta dig tid med pojken. Du fick lön för mödan :)