torsdag 5 mars 2009

Nedräkning

Det är många som skriver på bloggar och nätet om sina graviditeter och lägger ut klockor och nedräkningsdatum för när bebisar ska komma. Och mormödrar och dito farmödrar blir så himla lyckliga över de kommande barnbarnen och det förstår man ju!

Jag däremot är tudelad. Tillökning i den närmaste familjekretsen tycker jag är extremt privat och egentligen inte något man lägger ut för hela världen att ta del av.

Men jag märker ju hur roligt det är med hunden Dessi för många och delar gärna med mig av glädjen vi har av vår nya "bebbe" i huset.

Och egentligen mest för att vara lite halvprivat och ändå visa att det finns större saker än att ha skaffat en hundvalp att se fram mot just nu så visar jag bilden på "min tredje unge", franska advokatdottern som när som helst och fram till om max två veckor får sitt första barn. Jag är en farmor redan sedan nästan fyra år till en liten sagoflicka men nu är det dags att bli mormor. Snart.

Till en liten pojke, det vet man redan. Som kommer att ha hälften svenskt påbrå, hälften franskt.

Bilden är tagen när den lilla alerta fian bara är ett par månader, iklädd en mörkrosa hemstickad klänning (som jag hittade häromdagen, faktiskt sparad som ett sånt där egentillverkat bebisplagg man inte kan slänga) är ett par månader. I slutet av år 1973, vid jultid. Och jag har inte ens fyllt trettio och är en trebarnsmamma. Precis som jag ville ha det.

Hon får sitt första barn när hon är över trettiofem. Tänk så det har förändrats?
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Suzesan sa...

Så kul och så söt bebis:)Din "lilla"
Jag ska bli mormor i slutet av juni. Första!
SovGott
/Susanne

Elisabet. sa...

Ja, jag var tvåbarnsmamma när jag var 22 ... och nummer tre kom tio år senare.

Allt går.

Nu får jag njut av barnbarnen medan jag har orken kvar ..-))

Monet sa...

Suzesan: kul att du också blir mormor. Det är MYCKET roligt. Hoppas allt går bra!

Elisabet: det måste ha varit ett lustigt hopp mellan barnen. Men som sagt, allt går. Jag tycker också att det är skönt att ha fått barnen tidigt i livet.

Man är fri nu att göra saker medan man fortfarande orkar. Flytta till Provence till exempel!!

Anonym sa...

Jag är oxå både ock ...först mormor för 12 år sedan och farmor sommaren -08 .
Båda 2 är gulliga flickor .

Men jag tycker allt att farmor låter så gammalt .Kanske för att just min farmor var gammal o sittande på sin stol i köket .Jag sprang ärenden för henne till mjölkaffären på hörnet ;barkis o kaffegrädde .
Mormor bodde på landet och där fanns alltid ngt att göra för ett barn.

Monet sa...

mormorg: jag håller med dig, det är något "äldre och strängare" över farmor. Fattar inte hur det kan vara så? Mormor känns mjukare och mera bullbakande och ändå var det inte alls så för mig?
Konstigt!