måndag 4 januari 2010

Vilken historisk person är du? | Nationalencyklopedin

Det här jätteroliga och nästan lite kusliga testet har jag snott från Smulans blogg. Eller från Svenska Dagbladet egentligen.

De av er som ännu inte gjort det här, gör det och förundras. Jag gjorde ett första test och minsann blev man inte en fransyska: Edith Piaf. Sen såg jag den lilla filmen där Dick Harrison beskriver hur det är upplagt och att man ska vara super, superärlig när man fyller i svaren. Jag tyckte jag var det första gången men tänkte till en andra gång. Och fyllde i något annorlunda.

Vad blev jag nu om inte ÄNNU en fransyska: Marie Antoinette minsann!!

Kolla själv vem du är - jag är glad att jag inte blev revolutionära Karl Marx eller Ulrike Meinhof faktiskt. Eller den sippa drottning Victoria som någon blev. Men lite förvånas jag över att jag blev de här två, uppenbarligen på olika sätt, rätt vidlyftiga fransyskorna?

Titta på filmen innan du gör testet!

Vilken historisk person är du? | Nationalencyklopedin

13 kommentarer:

Pius sa...

Det var en intressant länk, själv blev jag Voltaire. Om jag nu ska tolka det bra eller dåligt är frågan.

Pius, i snöstorm över ön, burrrr!

Monet sa...

Pius: med tanke på ditt bloggnamn borde du ju ha blivit minst en Påve, tycker man:-)

Elisabet. sa...

Och jag blev Carl von Linné.

Bert sa...

Hm! Jag blev din skräck; Ulrike Meinhof. Haha! Då vet man. ;-)

God fortsättning på decenniet, Monet.

Suzesan sa...

Haha så roligt. Jag blev Eva Evíta Peron. Men det känns fortfarande som jag bara är Susanne;) Men asså de har ju gjort en sång om henne så inte illa alls. En vacker. Vet förövrigt inte så värst mycket mer. Men asså MarieAntoinette var väl bra.

Kram
/Susanne

Annika Estassy sa...

Pablo Picasso... Kul test!

l*eva sa...

Mary Wollstonecraft

Mary Wollstonecraft (1759-97) var en revolutionär författarinna som bl.a. besökte Sverige. Radikal feminist. Hennes dotter skrev om Frankensteins monster.

DEN är jag och tror faktiskt att det stämmer rätt bra!! MEN, jag är INTE en radikal feminist! :)

Monet sa...

Elisabet: ståndare och pistiller alltså:-)

Men Bert! Här får man se upp. God fortsättning själv!

Suzesan: Eva Peron minsann! Modig och karismatisk - det var väl kul? Jo, Marie Antoinette är bra, franskt hovliv var säkert tjusigt. Men döden i giljotinen var ju mindre rolig förstås!

Annika: åh, den store konstnären. Grattis!!

l*eva: Hennes namn känner jag igen. Trodde det var hon som skrev Frankenstein? Du känner igen trots att du inte är radikalfeminist?

Kersti sa...

Kul test. Verner von Heidenstam blev jag måste fundera lite över det.

Libby sa...

Jag blev Pablo Picasso. Eh?

l*eva sa...

Monet: Tror att jag många gånger i mitt liv...faktiskt gjort en del revolutionerande saker!
Jag är radikal, men som sagt inte feminist i den mening media och många menar!

Min grundfilosofi är:
Håll alla dörrar öppna!!

Mira sa...

Blev också Werner von H. Älskade Vättern. Hm, ja - det gör ju jag också...

Monet sa...

Kersti: om honom kan jag ingenting. Förstår att du måste fundera!!

Libby: men det är väl klart att du blev Picasso - konstnärernas konstnär - det kan man vara på många sätt:-)

Mira: Åh, gillade han Vättern? Jag har glömt allt jag visste om Heidenstam