fredag 8 januari 2010

Västerbottenkyckling från norr till söder

Den eminente matlagaren "Ögonblick i norr", Bert i Luleå, skickar mig sitt recept på kycklingfilé, marinerad i rosmarin och bakad med västerbottenost.

Som jag precis råkat få västerbottenost från tillrest svensk granne och har buskar med rosmarin i trädgården och olivoljan flödar måste jag ju bara tillaga samma måltid. Här är början - kycklingfiléerna får nu dra åt sig smaker i olja till i morgon.

I mitt sydfranska kök är det nu för en gångs skull svenska som gäller. Såväl på osten som på matkassen från Hemköp. Det känns lite konstigt faktiskt.

 
 
 
 
Posted by Picasa

8 kommentarer:

Anita sa...

Åh, Bert är ju en verklig gourmet, så det här måste bli jättegott!

Vad mera är det i marinaden förutom rosmarin?

Elisabet. sa...

Ja, Bert skulle jag knappt våga bjuda på middag .-)

Vilken prestationsångest!

Brutus sa...

Ummmmm, vi kommer i morgon på lunch! Kram

Christina sa...

Men hallå - du glömde lägga ut receptet!!!

Kesu sa...

HALLLLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ropar jag precis som min soulmate här i kommentatorsfältet. Receptet! RECEPTET!!!

Monet sa...

Christina och Kesu: jag marinerade kycklingfiléerna över natt i olivolja med massor med färsk rosmarin (lätt eftersom vi har flera buskar i trädgården). Bert hade citron i marinaden, jag tog lite japansk soja istället.

Brynde dem sedan lätt runt om. Salt och peppar. Lade i form, lade ett "berg" av riven Västerbottenost uppe på varje filé. I ugnen ca 35 minuter, 170 grader. Eller när kycklingen är genomstekt och osten ser lagom smält ut.

Till detta svarta linser, gräddstuvad färsk spenat och en grönsaksgratäng på tomat, squash, lök och champinjoner. Bara fet grädde, salt, peppar, lite vitlök och riven ost över. I ugnen 40-50 minuter, 200 grader.

Lycka till! Mums filibabba blev det! Bert sa åt mig att skrapa bort all rosmarin innan servering."Man ska inte bjuda gästerna på taggig mat". Haha.

Kesu sa...

Merci! Sitter just nu och skriver en inköpslista efter receptet. Det blir söndagsmiddagen är i Solna, med början i kväll (marineringen).

Taggig mat, haha! Det får man hos mig. Man får också hela bitar av färska, skalad ingefära. Det är bara nyttigt. Lägger det i fruktsalladen för extra sting, eftersom jag är galen i roten. Fast man får spotta ut bitarna, bara man inte siktar på hunden.

Jag har missat vem Bert är. Har du skrivit om honom på din blogg, eller har han en egen???

Christina sa...

Detta ska tillagas, men jag marinerar gärna i citron som Bert. Det brukar vi göra när vi grillar kyckling på somrarna och det blir alldeles otroligt gott....och mört tack vare syran.
Västerbotten på det - ja, det låter någonting det!
Tack både Monet och Bert för att ni delade med er!