tisdag 5 januari 2010

Julslut

Nu återgår livet definitivt till det vanliga. Idag har vi packat ihop julen, tagit ner allt pynt, klätt av granen och släckt adventsstjärnan. Lika roligt som det är att pynta till jul, lika skönt är det när allt är borta igen. Inte en enda liten tomtenisse kikar fram och huset känns med ens stort och luftigt.

Det enda som påminner om de gångna helgerna är julstjärnorna, de röda och den vackra crèmefärgade som får stå kvar till de vissnar. Och så en amaryllis som vi hittade sent i en affär och som börjar slå ut nu först i dagarna.

Ikväll ska vi äta middag hos svenska grannarna i området. Jag gick en liten lov i min "vinterträdgård" för att se om jag kunde få ihop till en liten gåbortsbukett. Minsann blommade inte en del av vår häck med vita vackra klasar och det växer andra vintergröna buskar som man kan norpa några kvistar av. Murgröna slingrar sig runt en av ekarna och silvereken växer i rabatten. Och så lite doftande rosmarinkvistar instucket i alltihop. Riktigt fint blev det - jag känner mig som en liten amatörflorist!

 
 
 
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så är det .., dom allra vackraste buketterna - utan konkurrens -, det är just såna .., som man plockat ihop alldeles själv.

Christina sa...

Jag håller helt med Elisabet - inget slår en handplockad bukett! Köpeblommorna ser ofta så artificiella ut.

Libby sa...

Åh, så fin! Plocka blommor mitt i vintern... Här i Roslagen är det just nu -23 grader....

Kesu sa...

Naturligt är bäst, alla gånger. Inte minst för att det blir så spontana sammansättningar. I vilken blomsterbutik kan du få murgröna och rosmarin liksom?

Monet sa...

Elisabet: håller helt med. Och det här blev ett lyckat exemplar"

Christina: härnere är de faktiskt duktiga florister. Fina buketter men visst var det roligt att knåpa ihop sin egen.

Libby: jo du, buketttillverkning mitt i vintern, det är som det ska vara när man nu flyttat hit. Avundas inte Roslagskylan även om jag vet hur vackert det är.

Kesu: nej, det är sant. Rosmarin och murgröna är bonus härnere.