söndag 3 januari 2010

Fransk söndagslunch 2

På vårt närliggande gedigna värdshus, Auberge de Pachoquin är det alltid fullt på söndagarna. Här äts stadig fransk mat, hemlagad och god utan krusiduller. Inga korslagda gräslöksstrån eller strimlad balsamvinäger.

Men musslorna, Moules à la Provencale, är supergoda, rykande heta med smält vitlöks- och persiljesmör. Och mitt anklår serveras i mäktiga portioner i den godaste av olivsås. Ost får man ta hur mycket man vill. En trerättersmåltid här går på strax över 200 kronor. Och då ingår två halvflaskor vin av god kvalitet och kaffe. Prisvärt!

 
 
 
 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Christina sa...

Yummie!
Jag ser att ankan var försvinnande god ;)
Jag önskar att det fanns en sådan där krog här i byn, då vore tillvaron komplett.

Pius sa...

Så himlans gott, jag blir alltid lika hungrig när jag läser din blogg. Själv ska jag äta hemlagad pizza.

Pius

Monet sa...

Christina: ankan såg inte sådär jätteaptitlig ut. Stort lår med benknota. Men god förstås.

Ja, det är härligt - och lite farligt - med de här värdshusen och restaurangerna så nära. Men till vardags äter vi faktiskt hemma även om det inte verkar så på bloggen:-)

Pius: hemlagad pizza är minst lika gott som det vi äter ute. Jag gör ofta det själv, riktigt god mat tycker jag!

Jom Manilat sa...

Oj så gott!