söndag 26 april 2009

Mera mat


Det är ju inte klokt vad det vimlar av god mat på bloggarna just nu. Är det inte räkgrytor så är det bön-dito för att inte tala om avancerade vaktlar.

Eftersom vi haft gästande vänner ett par dagar igen så är det roligt att gå ut och äta "hemlagad" provencalsk mat.

Så då kompletterar jag matbloggande med gårdagens lunch på närbelägna värdshuset, fullknökat med gäster en lördag.

Förrätten är "Moules à la Provencale", dvs blåmusslor i sina skal, gratinerade och serverade het-heta med smält vitlökssmör och massor med persilja. "Falska sniglar" tror jag rätten kallades då den var poppis på 1970-talet i Sverige. Här serverad med svalt rosé och baguette att doppa i såsen.

Varmrätterna var: gäddquenneller, milda och krämiga. I en fantastisk "sauce armoricaine", dvs kräftsås. I floden som rinner i vår dal finns nämligen både riktiga kräftor och "truite", forell. En av gästerna tog just en "Truite aux Amandes", forell med mandel och hon bara himlade med ögonen och sa att hon aldrig ätit en godare fisk.

Maken som är köttfantast tog "Gigeau d'Agneu", lammkotlett av möraste slag. Och ett gott glas rödvin förhöjde hans måltid. Till kötträtterna på detta värdshus serveras fullkomliga BERG av hemlagad tändsticks-pommes frites. Den är så god att det faktiskt inte går att låta bli att äta av den.


Posted by Picasa

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag dör.

Sluta genast att visa såna här bilder, framför allt den med musslorna.

Just det åt jag till middag en kväll i Gamla Stan i Antibes.

Jag glömmer det aldrig.

Hjälp, så gott!

Monet sa...

Elisabet: Jag asgarvade när jag såg din kommentar. Hahaha!

Jag håller med, just musslorna är otroligt goda, jag blir hungrig själv när jag ser bilden nu!

Vill du verkligen inte se fler matbilder från Provence??

Undrar jag som ska ge mig på pv-räkgrytan vid tillfälle.

Staffan H sa...

Nu blev jag vrålhungrig! Dina levande och målande beskrivningar och dito bilder av alla miljöer och läckerheter är riktigt farlig läsning.

Du skulle lätt kunna skriva en populärbok om de miljöer du vistas och vandrar i. Den skulle säkert sälja bra.

Visst du förresten att en av Sveriges stora exportvaror till Frankrike är just svenska gäddor som fransmännen gör sådana där goda quenneller av?

Här i Sverige finns det inte så många roliga gäddrecept att tillgå utöver de traditionella och de är inte särskilt aptitretande. Man kanske skulle slå ett slag för gäddquenneller istf de på svenska matbord så vanliga "Stavangeräggen" (= fiskbullar)?

ab sa...

Får man dregla på bloggar...?

Christina sa...

Vojne - jag önskar det låg en sådan krog i vår by med :)

Monet sa...

Staffan: det är hemskt kul att du uppskattar mina promenader, både de kulinariska och de i gränderna!

Tack snälla för att du till och med tror att det skulle kunna bli en bok. Jag tror vi har en gemensam vän (Libby?) och hon har hela tiden sagt samma sak. Så vi får se!

Att svenska gäddor exporterades hit hade jag inte en aning om!! När äldste sonen var i förtonåren och vi seglade i Stockholms skärgård drog han ständigt upp den ena storgäddan efter den andra. Så jag har lagat gäddor på längden och tvären. Till och med queneller men inte hälften så goda som de vi åt igår!

ab: Man får dregla:-) Det bästa med bloggarna är ju att man slipper se det!

Christina: det är lite farligt med den här typen av krogar precis runt knuten. Men vi är behärskade typer och dessa besöks numera enbart när vi har svenska gäster. (Vilket just nu är ganska ofta:-)

Christina sa...

I så fall skulle jag vilja leva farligt, jättefarligt.

Staffan H sa...

Ja det stämmer att vi har en gemensam vän i Libby och så är vi uppenbarligen två som har sagt samma sak vilket betyder att vi omöjligt kan ha fel samtidigt. :-)