onsdag 29 april 2009

"Döshvå"


Jag tror att det var Helen som kommenterade i mitt inlägg om den franskaste av bilar att den "såg ut som en leksaksbil".

Idag har vi varit på födelsedagskalas och haft så trevligt vid Medelhavskanten. Ett överdåd av god mat och champagne som kommer i ett särskilt inlägg så småningom.

Efter det behöver man besöka ett visst utrymme. Och vad står på hyllan ovanför toaletten bredvid rosenvattnet?

En liten leksaksmodell av en "döschvå"!! Det ska sägas att det finns en riktig variant av den här bilen i familjen så det kanske inte är så konstigt att man köpt på sig en minivariant också.

Maken som kan det här med bilar säger att "deux-cheveaux" betyder tvåhästarsmotor. Att bilen är från 1950-talet och framåt. Att den verkligen hade en extremt bra fjädring, den som Citroën fortfarande är berömd för.

Och lastade man denna lilla bil lite tungt fanns det en särskild manick inne i kupén som man kunde justera de roliga lyktorna med - det verkar väldigt avancerat och framåttänkt redan då tycker jag.

Själv har jag åkt i såna här bilar som ung i Frankrike. Och vet hur bra den övre delen av framrutan gav tillräcklig fläkt vid varma dagar. Och minns, och maken verifierar: jo, växelspaken var troligen av paraplymodell, dvs som ett paraplyhandtag och med lite märkliga växlingsrörelser.

När vi ett par timmar senare fastnar i rusningstrafiken i Toulon på hemväg ser jag samma bil igen. Den här gången genuint nergången, lite lappad och lagad och parkerad precis så att jag hinner ta en bild vid rödljuset där vi stannar till några sekunder.

Bakom bilens röda framdörr skymtar delar av Toulons upprustade och vackra hamn.

Det som inte syns är att det blåser småspik trots det soliga vädret - 90-1oo km säger man här idag. Föreställ er att sticka ut huvudet i den farten och högre genom ett bilfönster på motorvägen. Så känns det. Dessis öron ligger bakåtslickade!

Posted by Picasa

10 kommentarer:

helen sa...

Hi, hi!

Där var jag allt lite "synsk". Hade på känn det här med leksaksbilen! ;-)

Ett härligt exemplar som du fotade i hamnen. Ihopbyggd av div. reservdelar??

Kram
Helen

Mira sa...

Om du får syn på en gammal "padda", en Citroën DS, så får du gärna fotografera den åt mej! Den bilen var och är fortfarande helt suverän. Den hade fjädring som bestod av gasfyllda klockor, och som sjönk ihop när man parkerat. Till någon som hade en DS sa man aldrig -Var har du ställt bilen? utan -Var har du lagt bilen?

Mildamakter sa...

Var det den modellen som kallas för "apgunga"?
Jag hade en pojkvän för läääänge sedan som totalt hade snöat in på franska bilar, och han brukade lyriskt prata om just apgungor, men jag minns banne mig inte vilken modell han menade.

Anne sa...

Det tog tid innan jag förstod vad du menade med "Döshvå"! När vi åkte tillbaka från Frankrike sommar 07, var det ett internationalt möte om 2CV i Sverige. Hela vägen till Sverige kunde vi köra förbi (ja, de var väl underhållna men inte så snabba) de mest fantastiska 2CV!

Suzesan sa...

Hahah vilka roliga bilinlägg. En kille i Tysskland som jag träffade för många herrans år sen samlade på de där.

Kram
Susanne

Staffan H sa...

De var sparsamt förekommande i Sverige, men för sådär 20 år sedan hade jag några kollegor som fick för sig att skaffa sådana.

En av dem utsattes för ett skämt sedan andra kollegor hittat gamla lappar med texten "Vi blir glada om du ställer cykeln i cykelstället nästa gång". En sådan lapp sattes på vindrutan. :-)

Annars har franska biltillverkare kommit med många tekniskt avancerade uppfinningar och påfund genom tiderna. Själv hade jag en Peugeot 305 under flera år som jag trivdes väldigt bra med.

Monet sa...

Helen: ja, det var lustigt faktiskt att jag samma dag hittade leksaksvarianten!

Mira: vet precis vilken bil du menar. Åkte själv i en sån för många år sen. Har inte sett ett enda exemplar härnere men lovar att hålla utkik!

Mildamakter: Apgunga - har aldrig hört talas om det. Ska fråga den bilkunnige maken!

anne: döschvå snodde jag från Kesus blogg. Det var faktiskt hon som började! Och det låter ju faktiskt nästan så! Kul att se dig här, har läst lite om din Frankrikeresa - härligt det låter!

Suzesan: det är roligt med gamla bilar. Särskilt så här udda!

Staffan: du har rätt, de har inte varit så vanliga i Sverige även om man ser en och annan då och då.

Håller för övrigt helt med dig om de franska bilarnas finesser. Överhuvudtaget är fransmännen mycket tekniskt kunniga vilket många inte vet/tror.

Deras motsvarighet till Teknis, Ecole Polytechnique har ett internationellt sett mycket bra rykte. Och när min pappa på femtiotalet hade mycket med franska flygplans- och helikoptertillverkare att göra berättade han att all teknisk undervisningslitteratur som användes generellt var skriven på franska! Inte engelska som man skulle kunna tro!

Kesu sa...

Jag gillar leksaksbilen OCH den färgglada riktiga varianten!

Nyss var det mycket mat, nu är det mycket motorfordon på bloggarna. Är bloggidéer nåt som sprider sig i sajberrymden???

Libby sa...

Tack för litet 1950-tal! :-) Ska inte B köpa en sådan och meka med?

Monet sa...

Kesu: håller med, märkligt med idéer som sprids sådär lite omärkligt! Men kul.

Libby: B skulle nog gärna meka med en sån. Men han har ett Husqvarnaprojekt att greja först:-)