lördag 2 maj 2009

Guess who's coming for dinner....


Matlagardag idag igen. Till middag kommer dotter T:s franska svärföräldrar som har sommarhus här i "Le Sud" som fransmännen kallar Provence eller Côte d'Azur.

De bor bara tre mil härifrån och kommer nu att bestås små pizzabitar med svensk ansjovis som drinktilltugg. Annars helt provencalskt tillagad med tomat, basilika, svarta oliver och riven emmentaler. Ska ljummas lite i micron först och sen fingerätas.

Förrätt är en modifierad Skagenröra. Hur vi än letar härnere hittar vi ingen dill. Allt annat finns men inte det.

Jag börjar inse att detta är en mycket svensk kryddört. Vi har den till snaps- och sillinläggningar, till gravlaxsås, till kräftorna och inte minst till Skagenröra. Jag konfererar med bästa väninna och kommer fram till att en sked gravlaxssås (med dill) från IKEA kanske kan rädda Skagen. Så får det bli och det är inte så dumt. Stenbitsrom också från svenska varuhuset får ersätta löjrommen och en basilikakvist får toppa istället för dillvippa. Toast finns inte heller så det hela ligger på snedskuren baguette. "Man tager vad man haver....:-)

Och bästa Libby har lovat att skicka dillfrön att så - att jag inte tänkt på det? Så härligt!!

Här står sedan grytan med olivkycklingen som jag på latmansvis upprepar mig med. Och gjorde igår så att den får safta till sig inför kvällen.

Klockan är nu fem lokal tid, dvs samma som i Sverige. Den som kikar in här nu kanske blir lite hungrig trots allt?

Posted by Picasa

7 kommentarer:

Suzesan sa...

Jisses. Så gott.
Jag tänkte direkt att jag skulle kunna skicka dillfrö men så såg jag att du redan hade dem på G. Bra.

Jag blev hungrig, det vattnades i munnen. Hmmm och jag som bara tännkt äta rester idag. Men kanske får tänka om och göra nåt annat*skrattar*
Det är verkligen en aptitretare att se sån bilder före maten:)

Bon Appetit(men det är väl redan uppätit eller under förtäring)

Kram
/Susanne

Unknown sa...

Visst finns det dill! Titta bland de färska örtkryddorna i små platta plastförpackningar som brukar hänga på en ställning, oftast i närheten av färdigförpackad sallad och annat i kyldisk. Det finns gräslök, dragon, koriander och en massa annat. I mina trakter alltid dill. Titta hos Leclerc, Auchan, Carrefour...

Kesu sa...

Jag minns ett kåseri av Herman Lindqvist, hur familjen skulle fira midsommar i Frankriken men inte hittade någon dill till färskpotatisen. Senare efterforskningar visade att fransmännen trodde det var giftigt ogräs - eller nåt i den stilen. Men en del har kanske hänt sedan herr Herrman skrev kåseriet. (Ser Ingrids komentar.)

Ah, kycklinggrytan! Den stod på vårt bord i fredags. Gott! :)

Anne sa...

Dags att odla dill i trädgårdslandet?

Anne sa...

Förlåt, läste för snabbt. Nu ser jag att de är redan på G... Växten heter "aneth" på franska.

Monet sa...

Suzesan: jo, det är uppätet och uppskattades! Tack för tanken med att skicka dillfrö, gulligt!

Ingrid: jag ser ju att du också bor i Frankrike. Undrar var "dina trakter" är. För jag har konfererat med de andra dill-letande svenskarna här och inte heller de hittar dill. Inte min dotter i Paris heller. Det är iallafall väldigt sällsynt. Men jag ska kolla där du säger, bland de platta plastförpackningarna. Tack för tipset!

Kesu: kul att du provade kycklinggrytan. Den uppskattades av fransmännen också. Och kanske tror de att det är giftigt - det är inte en vanlig matlagningsingrediens härnere iallafall.


Anne: tack för tipset och det var ju dumt att jag själv inte tänkt på det tidigare. Nu ska här sås "aneth"!!

Hanna sa...

Jag bor strax utanför Paris och hittar på mitt Carrefour dill i flera former: frusen hackad dill i frysdisken, färsk dill på grönsaksavdelningen (åtminstone när det är säsong), torkad dill på kryddavdelningen (lite osäker om det är i samma affär jag hittat den) och dillfrön att plantera själv.