fredag 1 maj 2009

Liljekonvaljer igen


Från förra försommaren 2008 kommer här bilder på de egenhändigt plockade liljekonvaljerna på tomten på skärgårdsön Yxlan.

Tillika är de placerade i den ursvenska lilla Waldemarsuddekrukan och står på vårt dåvarande utebord med samma fantastiska kvällsolsutsikt som vi har här i vår franska by.

Att de har en speciell betydelse här i Frankrike som en vänskaps- och lyckoblomma den första maj känns roligt och vi ska ta till oss den traditionen.

Och känna doften från "hemma" ...
Posted by Picasa

4 kommentarer:

helen sa...

Doften är underbar!

Jag har själv liljekonvaljer som sprider sig rikligt i söderslänten, fast jag tror att de är en skuggväxt egentligen....

Idag har vi haft + 19 grader i skuggan. Gissa om jag har njutit?

Kram
Helen

Christina sa...

Håller med, doften är helt underbar...och hela växten är så vacker.
Här sticker det upp liljekonvaljblad överallt nu, så snart kommer blommorna :)

Libby sa...

Vilken vacker sed, att ge varandra en bukett liljekonvaljer. De är så vackra och doftar ljuvligt. När jag var barn brukade jag varje mors dag-morgon smita iväg till en skogsbacke där det växte mycket liljekonvaljer och plocka en bukett till mamma. Hon låtsades alltid lika överraskad när jag dök upp med buketten: "Sover inte du?"

Monet sa...

helen: ja, det är en helt underbar doft. Liljekonvalj och orkidée hade jag i min första brudbukett, det var såååå fint!

Christina: håller med igen - både blad och blommorna som gömmer sig i bladvecken är jättevackra!

Libby: så gulligt av dig! Jag minns själv det där när man kunde plocka m a s s o r och sätta i vas. Glöm inte att sätta såna i silvermuggarna till loppisen! Då är de riktigt fina!