torsdag 30 april 2009

Victoire! Seger!

Minns ni historien om försäkringskassan. Som eventuellt skulle behöva ha ett år på sig för att ordna pensionsutbetalning?

Jag fick skriva ett långt och ihärdigt brev med diverse påpekanden och dessutom krav på att pensionen skall betalas ut när det lagligen är dags - om ett halvår.

Inte har jag hört något från försäkringskassan sen dess. Och har inte räknat med det heller.

Men något har ändå hänt. För idag damp det här brevet från PPM, svenska premiepensionsmyndigheten, den som förvaltar fonddelen av pensionen, ner i franska brevlådan. Med korrekt fransk adress och svenskt personnummer och allt.

Där står: "PPM har fått din ansökan om allmän ålderspension för dig som är bosatt utanför Sverige". Yipee, försäkringskassan har skickat min ansökan till PPM åtminstone - kanske har jag faktiskt blivit "ett prioriterat ärende"?

Jag blir så upplivad över detta att jag inte ens bryr mig om att reagera över att PPM uppenbarligen tycker att jag fyllt i ansökan fel. Jag skrev att jag ville ha 100 procent av pensionen men det har de uppenbarligen inte sett och vill att jag fyller i igen.

Det gör jag och skickar tillbaka direkt till själva myndigheten. Den ligger i Söderhamn, visste nån det?

Snart ska vi ta oss an och registrera om bilen. Det lär förut ha varit svårligen byråkratiskt här.

Från och med förra veckan har man infört nytt system. Skyltarna kommer inte längre att vara gula, siffer- och bokstavskombinationerna kommer att påminna om de svenska på vit botten. Alla nya bilar och också de utländska ska börja registreras så här. Och registreringsnumret följer sedan bilen genom alla ägarbyten, precis som i Sverige.

Men det som är fransmännens heliga ko - sista sifferkombinationen som anger vilket departement man bor i - det tas också bort. Ungefär som våra länsbeteckningar för länge, länge sedan.

Man kan få lägga till siffran 83 som är "vårt" departement om man vill. Lite utanför själva nummerskylten, ungefär som EU-märkningen. Gissa hur folk vill ha det? Nittio procent vill ha kvar sin departementsmärkning!

Vi vill också det. Det känns bra när man kör härnere att se alla "83-bilar" och ser man någon "06:a" vet man att det är folk från bortåt Nice. Eller "69:orna" som bor i Lyon.

Det är lite gammaldags men faktiskt trevligt att veta varifrån man kommer.
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Christina sa...

Åh, så bedrövad jag blir, att fransmännen ska göra samma misstag som vi, att man tar bort departementsmärkningen.
U stod för Västmanland där jag växte upp, R för Skaraborg där släkten fanns.
Jag trodde verkligen fransmännen var måna om bilmärkningen, men så är tydligen inte fallet.

Monet sa...

Libby har skrivit kul om länssiffrorna i Sverige förr i världen. Kolla där!

Ja, det är synd att man tar bort departementsmärkningen i Frankrike. Man alla vill ju ha den kvar så de flesta kommer nog att ha den lilla tilläggskylten ändå!