söndag 26 april 2009

Olivkyckling på begäran. Och lite ratatouille från mitt franska kök.

Jag inser att jag åsamkar mina bloggläsare vissa vedermödor med mina matbilder. Man blir både hungrig och sugen och längtar och det förstår jag.

Jag har legat efter med kommentarer - det blir så när det är mycket besök och aktiviteter och har, ser jag, uppmanats av Kesu att lägga ut mitt recept på olivkyckling som vi bjöd på för lite sedan.

Det är ursprungligen ett recept ur Arlas förnämliga kokbok (där bilden också kommer ifrån) men jag har modifierat det efter fransk inspiration.

Det som gör den här rätten så god är faktiskt oliverna. Så köp fina, svarta, goda oliver, med eller utan kärnor. Och jag gjorde den här rätten sist på majskycklingbröst men det går lika bra med vanliga kyckling-"tuttar" också.

Stek kycklingbrösten i smör, bryn runt om, salta och peppra. Alternativt stek dem i ugnen, häll olivolja på och salta och peppra, vänd efter halva tiden. De ska vara lite råa i mitten, de får eftersteka i själva grytan sedan. Glöm inte det där med campolybacter - skölj noga alla redskap. Vi har fått det en gång och det var värre än influensa!

Hacka en stor handfull champinjoner och en eller två vanliga lökar och fräs i stekgryta i smör och olivolja. Tillsätt ett par krossade vitlökar. Skär kycklingen i grytstora bitar, lägg i grytan och häll på grädde och crème fraiche så att det täcker. Lägg i oliverna, ganska många, mer än som på bilden eller iallafall lika mycket.

Och så häll på vitt vin, några deciliter och rör om så att det blir en bra stuvningssås av alltihop. Häll på några teskedar japansk (inte kinesisk) soya för smak och färg.

Jag låter den här grytan puttra på svag värme minst en timme. Kycklingköttet ska falla sönder som kalops ungefär och oliverna måste få avge sin goda smak. Rör om och tillsätt mera grädde och/eller vin och förstärk kryddningen efter eget tycke. Kanske lite Idealmjöl om såsen är för tunn.

Det här är ingen kalorisnål mat men om den äts med fransk ratatouille enbart så är det så mycket LCHF-mat som helst. Annars kan man med fördel ha en sallad och ris till.

Och ratatouille undrar ni? Hur enkelt som helst. Görs på squash, aubergine, purjolök, tomater och vitlök. Och olivolja och havssalt och peppar ur kvarn förstås.

Skiva alla grönsakerna och varva dem i en stekgryta med olivolja i botten. Lägg hackad eller krossad vitlök mellan varven. Drippla över fin jungfru-olivolja, salta och peppra och lägg eventuellt lite Herbes de Provencekrydda ovanpå. Eller ta bara lite timjan eller oregano och smula över.

Ställ grytan på lägsta värme på spisen. Max på ettan. Låt den sedan stå och safta till sig av sig själv. Det tar ungefär en timme och man kan röra om lite då och då. Grönsakerna mjuknar och själva röran ser sen inte mycket ut för världen. Men den är god och kan ätas både varm och kall.
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Christina sa...

Tack för det receptet! Det ser himmelskt gott ut!
Oliver i mat är verkligen smaskens, och vin i mat är ju aldrig fel ;)
Din text är nersparad och jag kommer absolut göra den här grytan.

Mira sa...

Ratatouille är jättegott, och man kan ha den till allt möjligt. Vi äter mycket kyckling och din variant med oliver ska absolut testas!

Monet sa...

Mira: jag förstår att ni äter franskinspirerat. Och jag garanterar att olivkycklingen kommer att falla er på läppen!

Kesu sa...

TACK! Mig gjordet det ingen att du la ut receptet - jag har precis ätit middag. Hihi! Men låt inte tillfälligt hungriga magar stoppa dina matbilder och/eller recept. Jag är på ständig receptjakt. Älskar att prova nytt! Jag gör som Christina: sparar ner det med en gång. Har ju nästan alla ingredienser hemma i skåpen (ja inte kyckling dårå), så det det dröjer nog inte länge förrän den står på bordet.