lördag 25 april 2009

Bortglömd kvinnokunskap?


Varför tvättar jag bebiskläder? Och hur ser de ut egentligen - är det något man skulle sätta på en unge född år 2009?

Nej, det tror jag inte. Men de här har sparats sedan slutet på 1960- och början på 1970-talet och följt med till vindsförråd efter vindsförråd och till och med hit till Frankrike.

För ALLT kan man inte slänga. Och det här har jag heller inte förmått mig att göra mig av med. Nu tvättar jag det igen, för första gången på ett par decennier i milda franska tvättmedel och lägger på tork. Sen ska jag skicka det till min dotter som nyss fått sitt första barn, en liten pojke.

Inte en sekund tror jag att hon sätter på honom det här - nu är det färdigköpt som gäller och allt är bara "bodies" och konstiga sovpåsar i velour. De söta kråsskjortorna och brodyrlakanen är ett minne blott.

Men jag blir rörd och lite vemodig när jag ser de här plaggen. Som jag själv satt och stickade - inför alla tre barnens ankomst. Titta på de avancerade mönsterstickningarna och genomarbetade detaljerna. Bäst syns det om man klickar på bilderna. Åh så många tankar och förhoppningar man lade in i varje knepigt stickvarv!

Stickas det koftor och hela små set med tröja, byxor, mössa och sockor till barn och barnbarn idag? Jag känner inte någon som gör det men jag kanske har fel. Jo, en mormor/farmor känner jag och blev jätteförvånad när jag hörde det.

Kanske någon liten kofta, socka eller mössa ändå passar barnbarnspojken. Vi får se. Min dotter trodde inte det men sa ändå att det vore "lite kul att se hur kläderna hon själv hade på sig såg ut".

Posted by Picasa

8 kommentarer:

ab sa...

Om inte din dotter använder dessa fina handgjorda haute couture-kläder till sin lilla pojke är hon riktigt dum, tycker jag! :)

Förutom att de är fina finns det ju kärlek i varenda maska - kan inte vara annat än nyttigt för ett alldeles nytt litet barn.

em sa...

Håller med ab!
Även om man gjort sig av med andra kläder så tror jag att man i alla tider sparat spädbarnskläder – som du säger, finns det så många tankar och förhoppningar invävda-stickade-sydda i dessa små plagg.
Kanske inte alltid så lättskötta – men till ”fint” nå’n gång ibland kan man väl kosta på sig att plocka fram dem.
Margaretha

Christina sa...

Vi hittade många liknande plagg som mamma hade sparat sen vi var små, när vi städade ur föräldrahemmet nyligen.
Så mycket kärlek i dom handgjorda plaggen.

Roligt att du ger dem till din dotter, så får hon bestämma själv om hon vill använda dem eller ej.
Hade jag haft en bebis så hade jag tyckt det var jätteskoj att klä upp ungen i såna här retrokläder vid särskilt festliga tillfällen.

Anita sa...

Håller med de övriga. Underbara vackra baby-kläder. Hoppas din dotter vill använda dem. Jag skulle definitivt ha gjort det!

Jag har också stickat mycket babykläder till syskonbarn och väninnors barn. Det är så fantastiskt roligt att skapa de små underverken. Men det är nog, som du säger, ovanligt att det stickas idag.

Min mamma har sparat alla babyskjortor med spetskragar hon satt och handsydde till sina små. Det är ett otroligt fint arbete, och jag blir rörd var gång jag ser dem.

Efwa sa...

Vilka fina små koftor. Jag är ju sticknörd och tror nog att det stickas en hel del till barnbarn och egna barn. Dessutom är ju retrokläder högsta mode just nu bland småbarnsföräldrar. I alla fall när det gäller sydda saker.
Hoppas att något av plaggen blir använda. Den korallfärgade koftan är min favorit. Du har möjligtvis inte mönstret kvar? =)

Monet sa...

ab: åh vad roligt att du tycker det är "haute couture" till och med!! Jag blev själv förvånad över hur fint arbetade de är och att det är JAG som gjort det här!

em: ja, kanske min dotter ändå kan känna att det kan vara roligt att sätta på honom det här någon gång då och då - till fint!

Christina: och alla ni andra - ja visst är det väl så att man inte slänger baby-kläder. Det här är bara en liten del av allt man hade men det går inte att göra sig av med, just för att det är så mycket tankar och kärlek iblandade i dem.

Smulan: hoppas min dotter läser det här och ser alla uppskattande och rara kommentarer om de vackra kläderna. Tack för det! Hade heller inte en aning om att det var inne med retrokläder till bebisar, jag ska berätta det!

Efwa: så roligt att höra att det kanske fortfarande stickas till barnen? Och som sagt, inte visste jag att det var mode med den här sortens kläder.

Den korallröda är jättefin! Om min dotter inte vill ha den kan jag skicka den till dig så kan du kanske ta efter mönstret. För det har jag faktiskt inte kvar, haha!

Efwa sa...

Ååh vad glad jag skulle bli om jag kunde få låna koftan och göra ett mönster av den. Självklart skickar jag tillbaka den när jag är klar.
Kram från Efwa som nu befinner sig i ett soligt Sverige.

Monet sa...

Efva: jag har skickat kommentar och svar till din blogg!