onsdag 22 april 2009

Bybesök


Idag ska vi äta lunch på vår lokala restaurang i byn tillsammans med svenska väninnorna som kommer på besök.

Sen blir det kanske stillsam promenad på bygatorna där man hittar små lustiga detaljer överallt. Små keruber här och en praktiskt upphängd vattenkanna där.

Kanske går vi en sväng i parken, den där floden Gapeau rinner, den som flödar genom hela den dal bland bergen där vi bor. Den forsar och låter överallt i byn, väldigt skönt och svalkande under heta dagar.

De här bilderna är från en promenad i höstas. Kanske kommer lite nytagna vårbilder senare ikväll.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Staffan H sa...

Dessa franska bilder är en sann fröjd för ögat att se. Vilka miljöer!

Om din kamera medger att du kan låsa exponeringen (görs vanligen genom att trycka ner avtryckaren halvvägs), så zooma till önskad brännvidd och låt kameran mäta ljuset ungefär halvvägs mellan ljusaste och mörkaste partiet. Eventuella justeringar åt ena eller andra hållet har du definitivt talang att fixa själv. Sedan komponerar du resten av bilden och trycker av.

Det knepet brukar funka i exv Gamla stan och andra ställen där skillnaderna mellan ljus och skugga är stora och man får hyfsat rätt exponerade bilder. Ibland är skillnaderna dock för stora för knepet ska funka.

Monet sa...

Staffan: roligt att du gillar mina bilder, det är det verkligen!

Jag ska fundera kring ditt tips. Men jag har inte en systemkamera utan en digital kompaktkamera med antingen "intelligent auto" eller med andra rätt avancerade egna inställningar jag inte lärt mig än.

Ska se om jag kan klura ut det du beskriver. Väldigt snällt att du tipsar mig, det är roligt med engagemang från likasinnade. Och dina stadsbilder är ju otroligt bra!