söndag 19 april 2009

Trädgårdsblomster 2


Det roligaste med att anlägga en ny trädgård är faktiskt att plantera vårlökarna på hösten. "Les bulbes". För hur det är så kommer man inte ihåg vad det var man satte när det sen börjar spira på våren.

Här är några blå och vita klockor som just nu har tagit över efter de magnifika påskliljorna och de doftande hyacinterna. Till och med en liten klase liljekonvaljer har letat sig upp. Älsklingsblomman från Sverige som vi hade vild på skärgårdstomten!

Mina trädgårdsfärger är i huvudsak vitt, rosa och blått i olika nyanser. Och så klarröda Flammentanzrosor. Enda undantaget är den här snabbväxande busken med gula Margueriter på sista bilden. Den finns i varenda trädgård och varenda parkplantering härnere.

Och har blommat hela vintern men tar nu ordenlig fart. Det är O. som planterat den utan att fråga mig. Jag vågar inte byta ut den, han är rätt bestämd med vad jag ska ha eller inte.

Ska vi ha citron- eller körsbärsträd får man smyga ner dem, sånt godkänner han inte! Och svenska grannen har samma dust med honom. Hon envisas med en bougainvillae trots att O säger att den inte kommer att klara sig. Men hon sveper in den i plast och än så länge har den överlevt. Till O:s förvåning!

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Suzesan sa...

Vad fint så mycket färger. Men jag skrattar åt O:s bestämdhet. Men han kanske har rätt på sitt vis eller så vill han bara bestämma. Passar på lixom.

Men asså plantera ett träd om ni vill ha det. Övertala honom om att det är bra.

Åhh vad jag längtar efter att ha trädgård igen.

Tack för bilderna.
Kram
Susanne

Annika sa...

Rosa, vitt och blått – det är också mina trädgårdsfärger. Undantagen är gula påskliljor och en gul dahlia som jag köpte i tron att den var rosa.

Det är verkligen underbara blommor på bilderna.

Monet sa...

Suzesan: Jag hoppas det blir fint. Och O. vet nog vad han pratar om men jag tror också att han drar sig, vi också, för att hacka och spetta hål för träd i vår magra skogsjord!

Och visst är det roligt med trädgård!

Annika: Jag gillar också samma färgpalett som du. Och med undantag från de härliga påskliljorna som vi nyss glatts så åt!