lördag 14 februari 2009

Bildgåta någon?

Det är inte så mycket nytt på valpfronten och St. Valentindagen passerar i lugn och ro här i byn. Vi skulle ha gått ner till en av våra riktigt fina restauranger och ätit en god Valentinsupé men känner att vi inte riktigt vågar lämna Dessi ensam ett par timmar än så vi bokar bort.

"Åh, det gör ingenting Madame," säger man på restaurangen. "Vi hoppas se er här snart ändå. Och TACK för att ni ringde och avbokade i tid så att vi kan ge ert bord till någon annan. Merci och A bientôt". Tänk man blir så glad över denna artighet, det kan inte hjälpas att den berör positivt.

Och medan lilla Dessi har fått massor med beröm för att ha kissat ute TVÅ gånger idag (hussen är idog med att ta ut henne nu), så har hon samtidigt satt sig på badrumsmattorna och åstadkommit annan gegga.

Så det går långsamt framåt.

Jag surfar runt på Picasa och letar efter bilder som dottern bett mig om. Och fastnar bland bilder hur det såg ut på ön Yxlan förra året i februari. Ganska likt som jag fått det beskrivet för mig nu.

Och sen stannar jag till vid den här bilden, tagen exakt för två år sedan, hos goda vännerna i Hyères. Vi var då nere och rekognoscerade IGEN kring vilken plats och vilket hus som skulle bli vårt. Inte visste vi då att vi skulle hamna där vi gjorde. Och inte ens OM vi skulle kunna genomföra den här flytten. Så småningom ska jag berätta hela historien om hur det gick till. Från A till Ö.

Men tills vidare får ni fundera ett tag - vad har jag hittat hemma hos min väninna i Provence? Inga ledtrådar alls utan fri gissning!
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fniss!

Anonym sa...

Munkjärn eller järn för äggpochering!

Eddan sa...

Jag tror att det är en snigelpanna
:-)!

Trevlig helg!

Anette

Anonym sa...

Väggprydnad i koppar, från 1950-talet?

Mildamakter sa...

Jag tror att det kallas för munkpanna, eller kanske munkgärn som annika skriver. Det hänger en sån på väggen i vårt kök i alla fall men exakt vad den heter vet jag inte

Anonym sa...

Jag tror också att det är ett munkjärn. Exakt hur man gjorde undrar jag förstås.

Men som ni nästan alla gissat så hänger den nu som vacker väggdekoration - en svensk kopparpanna på en vägg i Provence.

Och Libby, nej, jag tror INTE att den är från 1950-talet, haha, man tillverkade ju prylar både före och efter det:-)

Monet

Kesu sa...

B och jag har varit på slottsweekend och kanske är jag alldeles för sent ute. Men vissst, munkjärn eller dylikt järn i koppar. Tror jag.