torsdag 5 februari 2009

Helene Schjerfbeck - ett personligt förhållande


Eftersom det skrivs mycket på bloggarna nu om kvinnliga konstnärer, dels de kvinnliga Skagenmålarna men också om Helene Schjerfbeck kommer här mitt personliga bidrag.

Hon har varit och är en av mina stora förebilder. Dels genom hur hon levde sitt liv men också hur hon utvecklade sitt måleri från det skarpt avbildande till ett mycket naket och avskalat sådant i slutet av sitt liv.

Här är två bilder jag har gjort med hennes egna som förebild. Dels har jag utgått från ett av hennes självporträtt (hon gjorde många och de från hennes sista år är helt fascinerande). Jag har gett henne lite mera färg och lekt med ursprungsbilden men känner ändå att för mig är hon Helene.

Bilden av rosorna målade jag för många år sen. Hennes originalbild är så klassiskt vacker att det inte gick att låta bli. Senare stiliserade hon det här motivet - också mycket fint.

De två sista bilderna har jag fotograferat ur Lena Holgers bok på Rasters Förlag om Helene Schjerfbeck. Den första bilden heter "Dörren" och har alltid fascinerat mig med sin ljusspringa under dörrkanten. Häromdagen när vi var i julklappsbyn och jag tog bilder inne i kyrkan kom det just ett sådant Schjerfbeckskt ljus och ett valv. Jag ska lägga ut dem i nästa inlägg så ser ni vad jag såg. Jag tänkte direkt på henne där och då så det är märkligt att hon dyker upp just nu i min bloggvärld.

Den sista bilden kunde nästan vara målad här i min egen by. Men den är från Pont Aven och jag är nästan mycket säker på att den byn ligger i Bretagne. Och färgerna är inte pastelligt provencalska som här. Men de smala gränderna och den täta bebyggelsen är densamma.

En otroligt begåvad konstnär med ett mycket speciellt bildseende. Bara att beundra!

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ah! Du älskar också Scherfbeck! Jag har känt mej berörd av henne och hennes bilder så länge jag känt till henne. Jag stod och grät som ett barn inför ett litet, grått självporträtt som hon målade som gammal. Så naket. Så nära. Tack för att du påminde mej!

Monet sa...

Åh vad roligt med en Schjerfbeckälskare till! Just de små grå självporträtten hon målade när hon var gammal (har för mig att hon dog 1944 på Saltsjöbadens Sjukhus där hon då bott rätt länge), de har också berört mig.

Om du inte har boken om henne, köp den!

Anonym sa...

Jag har boken! Och en stor gammal affisch med ett av hennes självporträtt från Nationalmusei utställning 1981 "Målarinnor från Finland" satt vid min sänggavel under hela min studietid. Den har jag också kvar. Vilken konstnär!

Christina sa...

Kan bara instämma, Schjerfbeck hör till mina absoluta favoriter, liksom hennes landsman Akseli Gallen- Kallela.
Jag upptäckte dem båda när jag reste till Helsingfors i tonåren, och den kärleken sitter i än.
Jag har också boken om Schjerfbeck :)

Och så härligt Monet, att du fixade bort kommentarsgranskningen!

Anonym sa...

När mina barn var små var en av Schjerfbecks målningar med i en Bamse-tidning - jag tror att Skalman hade konstskola. Ganska fantastiskt av en serietidning. Det fick mig (om inte så barnen) att intressera mig mer för henne.

Anonym sa...

Hej.
Jag har helt nyligen blivit drabbad av helene schjerfbecks konst. Jag tappade andan och förstod inte själv riktigt vad det var som gjorde att jag blev så berörd. Men det spelar ingen roll. Det är bara fantastiskt att bli så tagen av konst, kreativitet, oavsett form. Men nu är jag ute efter bilder eller affischer med hennes konst. Är det någon som har tips om var jag kan finna sådant vore jag tacksam. MVH Patric