onsdag 15 april 2009

Vildblomster


Inte svenska vitsippor - men nästan. Och så vanliga ängsblommor och heter inte den blå "nunneört"?

Roligt att hitta den här också, den fanns på min skärgårdsö så det känns lite "hemma" att vandra här med blicken mot marken och känna igen sig.

I morgon blir det trädgårdsblommor. Vår trädgårdsmästare O har ledigt från rektorsarbetet på onsdagar (skolorna är stängda då) och håller som bäst på att plantera våra nyinköpta växter i trädgården.

Med benägen hjälp av Dessi som använder sin nyrakade små tassar som skovlar i jorden!
Posted by Picasa

10 kommentarer:

Anonym sa...

Den riktigt isblå blomman heter gurkört och är alldeles fantastisk att strö över en grönsallad, inte bara som dekoration utan smaken är som en frisk grön gurka, hälsar Catarina

Mian sa...

...och på mittenbilden är det en ganska småblommig näva av okänd art och sort (en Geranium alltså)

helen sa...

Jajamän, den blå blomman är en gurkört och jag brukar dekorera min sons födelsedagstårtor med dessa. Han fyller i början av september.

De rosa blommorna tror jag är någon slags näva, geranium.

Så härliga bilder du har visat idag!
Tack!

Kram
Helen

Christina sa...

Hö hö, kommer in för sent, gurkört är vad det är. Hade den i Västergötland och brukade också äta den :)

Mira sa...

Många gurkörtar och nävor blev det! Klev också in för att säga detsamma. Så. Den vita överst vet jag däremot inte vad det är. Kanske någon sorts vårstjärna?

Monet sa...

Catarina: tack, du var först ut. Nu när jag hör det så kommer jag ihåg gurkörten förstås!

Mian: jag är jätteimpad över din kunskap!

Helen: samma gäller dig, jag tittar på blommorna men vet sällan vad det är för något!

Christina: äta blommor? Hackar man den eller äter den som den är? Sköljer?

Mira: ja, du har rätt, många gurkörter och nävor blev det. Och den vita blomman har jag inte en susning om vad det kan vara. Vacker dock.

Christina sa...

Jag brukar ta blommorna på gurkört och gräslök och strö över sallad eller där det passar i mat. Det ser väldigt vackert ut, och är dessutom gott :)

Jag sköljer dom inte, men det beror ju på var dom växer förstås.

Unknown sa...

Morrn.
Vackra bilder.

Jag ville bara komma med en liten korr, ang. det du skrev till Christina.
Du skrev något om DKW, inte helt riktigt.
Riktigt är detta...

I boken Zeitprofile utgiven 1992 av Audi AG står det att namnet DKW kommer av "Dampfkraftwagen.
Ha de bra
Hasse

Staffan H sa...

Det syns att våren kommit mycket längre där än här. Hos er är färgerna mättade och klara. Här är de fortfarande försiktigt vårbleka, men det dröjer inte länge innan vi hunnit ikapp! :-)

Monet sa...

Christina: tack igen för gurkörtstipset. Skall provas endera dagen.

Enn 08: tack för rättningen. Jag såg den också på Libbys blogg (inte Christinas). Dampfkraftwagen, lustigt - måste vara väldigt gammalt eftersom väl Dampf betyder ånga på tyska. Kan det ha varit en ångbil som varit förlaga?

Staffan: jo det är klart våren har kommit längre här. Det har varit regn och sol i omgångar så det har fullkomligt exploderat sista tiden. Riktigt aprilväder!