lördag 18 april 2009

IKEA i Toulon 2.


Det här är IKEA FOOD. Alla utlandssvenskars och också många fransmäns favoritbutik.

Härinne känns det ännu mer konstigt, särskilt när man ser vad som anses vara ursvensk mat, sånt som man inte tänker på hemma i Sverige.

Här finns köttbullar med gräddsås och lingonsylt förstås.
Falukorv. Lax på längden och tvären med gravlaxsås. Abbas sillar, ansjovis och romburkar. Tunnbröd (oj, det kom jag på att jag längtat efter, så det blev det) och knäckebröd och småkex och havreflarn.

Västgöta Klosterost och så alla frukt- och bärvarianterna; fläder, havtorn, blåbär, lingon, både som sylt och saft.

Godis förstås, ett Dajm-berg fast här stavas det Daim. Plus flera pallar med olika kokos- och chokladbollar från Delicato.

Framför damen i rött (som var amerikanska hörde jag) står svenskt öl och sen - märkliga känsla - ett hyfsat sortiment med Akvavit, Renat och olika småsnapsar och lite annan skandinavisk spirituosa. Ett mini-systembolaget som bara kan finnas här utanför Sveriges gränser. Föreställ er den här affären med sprit dessutom, i Kungens Kurva?

Jag blir faktiskt splittrad i min själ härinne. En del av mig är jättestolt över att vara svensk och komma från samma land som Ingvar Kamprad som ju har sina "nationalmonument" över hela världen. Han bor förresten ett stenkast härifrån på egen vingård i Le Pradet. Han umgås med ortsbefolkningen, cyklar omkring och pratar med alla och hur hans småländska franska funkar kan man ju bara gissa sig till. Har hört hans engelska:)

En annan del av mig, den som bara vill vara fransk, stretar emot lite när det gäller att skaffa sig ett svenskt skafferi. Jag vill egentligen inte alls köpa Kalles, sillar eller snaps utan ägna mig åt de franska ingredienserna och lära mig utifrån dem.

Samtidigt är jag också glad över att det här finns på tjugo minuters avstånd från byn - det är helt otroligt att vi har, inte bara IKEA utan ett otroligt varuutbud på så nära avstånd från vår lilla pittoreska by i bergen.

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Suzesan sa...

Jag säger likadant som andra Heja Kamprad. Han har lyckats!!!!

Men jag tycker det är coolt. Likväl som att vi här i Sverige får utländska influenser i våra butiker.

Jag vet många utlandsvenskar som är väldigt glada för att Ikea är så lätt att nå.

Jag tycker det är bra att man vänjer sig vid en annan lands mat. Som du som vill vänja dig av med det svenska och ta in det nya. Dessi var väldigt fin på bilderna. Det ser nästan ut som hon inte kan ligga still. Tack för oliverinlägget. Intressant. Hoppas det går bra för O i trädgården. Hälsa honom att jag vill ha bildbevis;)
Psst... jag är skiträdd för åska. När nån säger det åskar så tar jag in en räddkänsla;)
Kramar
/Susanne

Rutan sa...

Ida i Québec klargjorde Daimfrågan! Jag hade livsmedelsaffär 1990 när namnet ändrades, det såg först jättekonstigt ut att stava med i, men man vande sig. Daimkulorna gjorde senare succé, inte minst på tårtor.

Monet sa...

Suzesan: Ja Kamprad är verkligen en av våra stora svenskar så det är klart man är glad för både det han gjort för Sverige men också att något så bra förknippas med det svenska.

Vi håller ju på att vänja in oss vid den franska matkulturen men visst är det bra att veta om att det svenska finns i närheten.

Olivinläggningen kommer som uppföljning och O:s arbete i trädgården också!

Ida i Québec: välkommen hit och så roligt att du varit här och läst och tycker det är roligt med vårt franska liv. Jag kikade på din sida också och bedårades av din lille tvåspråkige pojke! Har nyss fått en svensk-fransk barnbarnspojke som kommer att få lära sig att räkna på två språk han också. Otroligt gullig!! Och med en lillebror i magen också!

Tack också för klargörandet av Daimstavningen. Har inte ens TÄNKT på detta på nästan 20 år!

Och alla ni andra som läser här, kolla Idas blogg!

Rutan: ja nu blev det rätt med Daim. Jag har ätit det sedan femtiotalet och för mig är det i sinnevärlden fortfarande Dajm. Jag TROR men vet inte att den dåvarande stavningen var en svenskifiering av det amerikanska ordet för ett småmynt "Dime" men att man inte trodde att svenskarna skulle kunna uttala det rätt!

Rätta mig igen om jag har fel