lördag 18 april 2009

IKEA i Toulon 1


Det är en rätt märklig känsla att gå omkring i ett ursvenskt varuhus med svenska möbelnamn som fransmännen uttalar faktiskt väldigt skrattretande.

Inte bara det utan också den klassiska IKEA-varmkorven heter här "Ött Dögg", hot-dog för 1,30 euro..

Man talar också om sitt miljöengagemant och säger "Vi älskar träden", "Nous aimons les arbres". Säkert handlar det om att man inte använder vissa träslag, jag läste inte så noga.

Väldigt gul-blått är det härinne!

Posted by Picasa

3 kommentarer:

ab sa...

Heja Sverige! Jag älskar att Ikea är kaxigt och behåller de svenska namnen. Kanske skulle de servera "kökt körv" också istället för "ött dögg"? ;)

Elisabet. sa...

Underbart intressant att läsa .. jag har gått uppifrån och ned .., från det du har berättat om hunden och nu Ikea.

Sånt här älskar jag!

T a c k!

(Och halleluja för Ingvar Kamprad! Jag hoppas han finns på staty någonstans i Småland.)

Monet sa...

ab: Ja, IKEA är kaxigt, det tycker jag också. Särskilt som de verkar ha en förkärlek för just namn med å,ä,ö vilket komplicerar det hela ytterligare.

Elisabet: kul att du gillar mina berättelser. Det här är ju min nätdagbok känns det som så det är roligt med uppskattning från andra som följer med på vårt äventyr.