torsdag 16 april 2009

Anfadern inramad

IKEA tar ut sin tribut. Vi har haft hundvakt/städhjälp och varit på svenska varuhuset i Toulon. Kommer hem, nöjda men trötta!

Hemma finns nu löjrom, tunnbröd, Dajm, gravlaxsås och Västsköta Klosterost.

Det hade gått att köpa saker med fläder, blåbär, lingon, hjortron och falukorv med gräddsås och Akvavit också.

Det är inget fel på IKEA - deras Food-avdelning gör dock att man känner sig lätt förvirrad. Är man i kokosbullarnas land eller bland fransmän?

Hur som helst kommer vi hem med praktiska saker. Vi åkte inte dit för matens skull utan för badrumsskåp, hyllor, handdukshängare.

Inklusive en efterlängtad fin ram till Christinas otroligt roliga bild av Anfader Dessi. Äntligen sitter bilden ståndsmässigt i "Ribba". Perfekt nästan på millimetern i måtten. TACK igen Christina för denna otroligt roliga bild som förgyller min vardag ovanför mitt skrivbord!
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Christina sa...

Ribba blev ju jättebra till anfadern :)

Det är så roligt att du tyckte om teckningen.

helen sa...

Den tecknade Dessi är lika söt som den verkliga..;-)

IKEA har mycket fint och oftast till rätt kurs!

Kram
Helen

Staffan H sa...

Nu måste jag berätta en historia om IKEA i Frankrike för dig.

En släkting till mig gifte sig med en fransman på 50-talet och flyttade naturligtvis till Frankrike (och bor där fortfarande, trots att hon numera är änka).

När IKEAs första varuhus i Paristrakten öppnat, var hon där vid något tillfälle för att titta och handla. Någon vara hon sökte, fann hon inte och eftersom möblerna hade samma namn i där som här, frågade hon efter artikeln med svenskt uttal och blev genast rättad med ett "Non madame, det heter ---" och så upplystes hon av säljaren om det enligt dennes mening korrekta uttalet av varans namn.

Hon tyckte att hela historien var väldigt rolig.

Tankevågor sa...

Det blev ju jättefint med den ramen! Jättekul att ha en sån bild! Hon är ju suverän den där Christina! :-)

ab sa...

Vilket fint anfaderporträtt!

Staffan, din historia påminner mig om när en bekant, en fridsam gråhårig bokälskardam, skulle gå in i bokhandeln och köpa Morden i Buttle (gotländsk socken). Expediten rättade: "Nej, det heter Mordet i BATTEL!" Alltså brittiskt uttal.

Bekantingen blev jätteförnärmad - hon känner ju mig - och talade med emfas om att så heter det inte ALLS!

Christina sa...

Skrattar åt både Staffans och Annikas historier :D

Jo, jag satt här och beställde lite fröer, och då såg jag den här beskrivningen på gurkört som du hade på bild i ett tidigare inlägg:

Gurkörten kommer från medelhavsområdet och blommar hela sommaren. Blad och blommor, vilka har smak av gurka, användes i sallader, som dekoration på efterrätter och i drinkar. Den kan även användas som soppgrönsak. Gamla svenska namn är Hjulkrona och Gurksallad.Jag visste inte att man kunde äta bladen också, så det var lite kul...och vem vet, nu kanske du blir inspirerad att dekorera drinkar på ett lite annorlunda sätt ...

Monet sa...

Christina: Ja, Ribba blev helt perfekt. Och det är klart jag är glad över teckningen, den är så vansinnigt rolig att jag blir på gott humör varje gång jag ser den. Och det är ofta!

Helen: Jo, dom är lika söta båda två, tecknad och i verkligheten. Klart IKEA är bra, vi kom därifrån med mängder med bra saker och till ett verkligt bra pris. Fiffiga saker har de dessutom.

Staffan: jag fnissar som de andra åt din härliga historia om franska IKEA. Det förvånar mig inte alls och går man runt och lyssnar på hur fransmännen uttalar soffan Ektorp som Elisabeth har får man hålla sig för skratt. Särskilt alla namn med å,ä och ö är kul.

Londongirl: kan bara instämma. Hon ÄR suverän och jag är stolt över att ha en teckning av henne!

ab: Haha, din historia om Battle-morden är ju lika rolig som Staffans. Ska tänka på det när jag läser den. Har ett bokuppehåll just nu, verkligheten pockar på och tar sin tid!


Christina: jag garvade också:-) Och tack för fint tips om gurkörten. Den blommar överallt här nu i stora ljusblå mängder så jag ska verkligen pröva detta!