söndag 22 februari 2009

Google och översättning

Dagens roligaste inslag i min söndagsbloggvärld är Slottsträdgårdsmästaren. (http://gardener.blogg.se) Inte hinner man besöka alla bloggare men till och från är det ändå något som då och då fångar ens öga.

Hans rubrik idag var Oxygen Ass. Klart man undrar vad det kan vara.

Han har prövat Googles översättningstjänst. Den som vi andra också insett gör precis som den vill och ofta tokar till det värre än den värsta svenska bruksanvisning till en elektrisk Made in China-produkt.

Den gode trädgårdsmästaren har skrivit om en syrenhäck. Mycket svenskt och mycket alldagligt, vem har inte en syrenhäck?

Men att den på engelska skulle kallas för Oxygen Ass, det hade aldrig föresvävat mig. Och inte Slottsträdgårdsmästaren heller. Google behöver låna mitt lexikon, det är uppenbart.

Och jag behöver lära mig att länka till upphovsmannen, jag vet det. Men ni får googla. Eller bara nöja er med att garva lika högt som jag åt det hela!
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar Slottsträdgårdsmästaren?

Monet sa...

Tack snälla ab, det är klart jag gör. Gå dit alla som ser det här, det är ju han som ska ha cred för detta.

Jag bara tyckte det var så vansinnigt roligt!

Anonym sa...

Vi tackar Goolge för alla humor. Låter fantastiskt att bo i södra Frankrike...har ni någon vår?

Anonym sa...

Om att länka i inlägg: Öppna sidan du vill länka till och kopiera hela texten i adressraden. Gå sedan till redigeringsfönstret i Blogger och markera det ord du vill ha länkat, till exempel Slottsträdgårdsmästaren. Med ordet markerat går du upp i menyraden och klickar på rutan "länk" - den lilla symbolen med jordklotet. Där klistrar du in din kopierade adressrad med http;// och alltihopa. Se till att det inte blir http:// två gånger, bara, eftersom det redan står i rutan.

Jo, Goggle lyckades översätta Bengt Feldreich med Brian Anderson Reich samtidigt som Oxygen ass hos Slottsträdgårdsmästaren. Vi skrattade rätt gott när vi upptäckte det...

Anonym sa...

Hi, hi, hi...Det var det värsta!!
Så i sommar ska man då alltså sitta vid sin "oxygen ass" och dricka saft och äta bullar, hi, hi....
Dessi och husse på promenad, så fint!
Ja, hundar öppnar upp för många nya bekantskaper. Roligt!
Ha det gott!
kram
Helen