söndag 23 september 2012

Sverigeresan igen. Torekov i mitt hjärta






Tillbaka hos Mamma och syster i nordvästra Skåne. Vi åker till barndomens Torekov för att äta middag. Åh, vilken igenkänningseffekt det är att komma in i byn vid den välkända och vackra kyrkan. Vi kör bygatan fram och precis vid parken till höger står fortfarande det lilla gröna huset där vi tillbringat många Torekovssomrar. Rätt fram ligger Torekovs berömda "morgonbrygga", den dit sommarboende och andra fortfarande lär gå iklädda morgonrockar. Det gjorde vi också, men vi behövde ju inte gå genom hela byn - vi hade väl kanske 50 meter ner dit.

Det ser likadant ut som då, på femtiotalet. Kanske hade det redan då en sån där lustig "nyfikenhetsspegel på fönstret? Bortre halvan av huset är nu en liten boutique med allehanda konsthantverk. Man tror att madame innehavaren gjort sig en och annan resa till Provence - här vimlar av lavendeldoftande saker, inte fult alls men inget vi inte själva vi kan inköpa på plats.

Det lilla huset hade då och har väl fortfarande en liten men charmig innegård. Tänk om det inköpts då och inte hyrts - det hade varit en bra affär!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå! Vilken hemlängtan jag fick nu. Har tidigare haft fritidshus i Torekov (strax utanför) i över 20 år. Provade på att bo där i 1 år - jag älskade det (fast inte i juli månad förstås). MEN tyvärr vill inte min man bo där ... Så nu bor vi i Ystad. Jag funderar på att byta man :-)

Monet sa...

Hej och tack för kommentaren. Byt inte man, pröva Torekov igen. Hur kan man inte tycka om detta ställe?