måndag 24 september 2012

Fransk mellanpass mellan Sverigebilderna



När vi häromdagen var ute och körde en sväng i det vackra landskapet passerade vi en by där ett av otaliga minnesmärken fanns. Just det här är tillägnat en General Magnan, sjöofficer uppenbarligen med tung insats under kriget. Många gator överallt är uppkallade efter honom.

Den som vill veta vad just det här monumentet handlade om får klicka på bilden och försöka tyda texten. Alltid färska blommor som vanligt vid varje sånt här ställe.

Jag roade mig med att vända upp och ner på ankaret. De av mina läsare som liksom vi har sina "rötter" i Norrtälje vet precis vad jag menar. Norrtälje stadsvapen består av just ett upp och nedvänt ankare - i skrivande stund minns jag inte varför det är så men det finns ett skäl. Norrtäljes ankare är mera stiliserat men så här kändes det lite som en hälsning hemifrån trots allt!

Inga kommentarer: