måndag 8 mars 2010

L'heure bleue

L'heure bleu eller på svenska Blå Timmen är ju ett känt uttryck. Inte vet jag varifrån det kommer egentligen men jag tror faktiskt att det ursprungligen är franskt. Man får kanske googla och ta reda på på Wikipedia eller så.

Första gången jag kom i kontakt med det här tror jag var i gymnasiet när man läste de obligatoriska franska klassikerna. Det var Guy de Maupassant som lät sina sena artonhundratals älskande otroget och passionerat skicka små "billets", biljetter (dvs dåtidens SMS) med bud till varandra. Och så träffades man i hemlighet i små budoirer eller i undanskymda hörn i en park eller på ett café långt ifrån de borgerliga kvarter där man normalt umgicks.

Den blå timmen har alltså för mig egentligen en sensuell och förbjuden-kärleks-innebörd.

Här i vår by visar sig den blå timmen utanför mitt fönster utan det ena eller det andra. Det är bara oändligt vackert under en kvart när solen går ner på riktigt bakom bergen. De blå.

 
 
 
 
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det var vackert, det må jag säga.

Hemma blir ju bergen blåfärgade på långt avstånd .., å, det var också vackert!

Mira sa...

Så vackert!
Maken skrattade gott åt den ilskna papegojan igår...

Christina sa...

Jag tänker på blues när jag hör blå timmen, eller "lör blör" som en svensk som ville imponera, uttryckte saken ;)

Lite melankoli, en stund av eftertanke...

Jag hade också roligt åt den stackars rörmokarens öde igår ;) Djur i samförstånd ska man akta sig för...

Monet sa...

Elisabet: jo, vi har fina solnedgångar här - och de blå bergens förlovade land lever vi verkligen i!

Mira: Kul att det uppskattades. Den var rolig faktiskt!

Christina: "lör blör", haha! Och visst har du rätt, lite melankoli och stillsamhetskänsla ger det här ljuset.