lördag 14 mars 2009

Tankar kring bloggande

Bilden från Svenska Dagbladets förstasida på Kvinnodagen den 8 mars får illustrera den känsla jag har: att det är flest kvinnor i bloggvärlden? Iallafall känns det så när jag surfar runt ibland och fastnar för olika sorters ämnen.

Jag har bara bloggat i ett halvår lite drygt. Massor med fördomar hade jag kring det hela och förstod inte vitsen med att lägga ut allt man tänker och tycker i cyberrymden. Dagbok på nätet, näe, inte för mig. Och jag tyckte instinktivt extremt illa om Alex Schyman-syndromet, det där att vara så elak och jävlig som det bara går. Linda Skugge-köret - nej jag blir bara illa berörd.

Men jag blev övertalad. Av vännerna som vant sig vid att få både bilder och berättelser - först från ön i skärgården och sen från det nya livet i den sydfranska byn. "Om du berättar på din blogg om hur ni har det, vad ni gör och visar bilderna där så kan man gå in när man vill och slipper få inkorgen på mejlen full". Så sa flera och då blev det så. Det här var tänkt för vännerna och familjen och inte hade jag en aning om att andra skulle hitta min blogg och gilla det som skrivs om Provence. Eller om min farmors kärlekssaga i Kiruna för hundra år sen!

Men så blev det - det kom kommentarer av uppmuntrande slag och det var så jag också upptäckte andra bloggare, hittade spännande nya människor som också delar med sig av sin vardag i bild och text. Det känns som om vi är flera stycken nu som faktiskt delar varandras liv fast vi aldrig träffats. När någons mamma blir orättfärdigt behandlad på äldreboendet utbryter en mindre "kommentarsstorm". När min lilla hundvalp blir jättesjuk av sin rabiesspruta kommer det mängder med deltagande och uppmuntrande tillrop. Och jag får en alldeles egen teckning av den lilla Anfadern som konstnär Christina tycker att hon liknar. Åh, det är så roligt att få brev från Sverige. En annan gång får jag tröstpris i en roligt bildtävling och det är lika roligt det.

När någon annan däckar i influensa eller storförkylning ramlar alla huskurerna in och när någon får ont i hjärtat efter Vasaloppsåkning, ja då blir vi alla sjuksköterskor och höjer varnande pekfingrar.

Det har öppnats en helt ny värld för mig. Mest en kvinnovärld känns det faktiskt som. En del är jämngamla, det märks på vad man skriver om och vilka referensramarna är. En del är något yngre och flera är MYCKET yngre men inte spelar det någon roll? Det finns alltid något man hittar som är gemensamt - till och med att läsa om hur det är att vänta barn är roligt när ens egen dotter också gör det. Det känns verkligen att man bryr sig OM och det är väldigt rart och vänligt och mycket behövligt i den tuffa värld vi lever i. Men det är också en utmaning - att kunna skriva personligt men ändå inte för privat, det är en balansgång!

Och så är det en rolig Sverigekontakt också när man bor utomlands. Att det fortfarande är så mycket snö kvar på sina ställen i Sverige känns nästan overkligt i den underbara vår vi upplever härnere. Jag är också så otroligt imponerad över hur många duktiga fotografer det finns, de flesta lägger ut så välkomponerade och vackra bilder att bara det är en njutning.

Man får se upp så man inte fastnar. Att lägga in själva inläggen tar ju ingen tid alls. Däremot tas rätt mycket tid att kommentera kommentarerna och där har jag läst mig till att "netiketten" säger att det bör man göra individuellt. Ibland går liksom inte det. Särskilt inte om det kommer många kommentarer och med ungefär samma innehåll. Jag tror inte jag kan vara ensam om att uppleva det? Att surfa runt bland de numera kända bloggarna tar ju också en stund men oj vad det är roligt att se vad x och y hittat på sen sist. En del är flitiga med inlägg varje dag som jag själv. Andra gör lite uppehåll då och då men är lika roliga att "träffa" när det väl kommer något.

Och en del drar igång diskussioner som genererar intressanta och tänkvärda inlägg de också. Recept efterfrågas och man lägger in YouTube-klipp och tipsar varandra om än det ena, än det andra. Så sammantaget känns det som en helt ny "feel-good"-värld har kommit till och det är jättekul. Berikande på alla plan.

Men det finns också undantag. Förstås. Risken för missförstånd finns ju alltid när man bara har det skrivna ordet, det tror jag vi alla upplevt, inte minst sedan mejlen tagit över brevskrivandet (där man ju ändå har lite tid på sig att läsa igenom innan man tar sig till brevlådan, den IRL, alltså). Bland alla de kloka, vänliga, kreativa och roliga människorna därute i bloggvärlden måste det ju också finnas de som inte är så nöjda med sin tillvaro och också skriver om det.

En sådan person ramlade jag på för en tid sedan och skrev ett inlägg till. Min avsikt var enbart god, jag kom med ett, som jag tyckte, gott råd. Det misstolkades helt och jag har sedan dess blivit en mycket avskydd och vedervärdig person i denna kvinnas ögon. Hon återkommer i sin blogg oupphörligt till de vidriga kvinnor (vi var två som tyckte samma sak) som trakasserat henne så att hon nu bloggar utan kommentarsfunktion. Och hon ondgör sig fortfarande över att jag går in och kollar vad hon skriver - det är det mest förskräckliga av allt - det tycks vara så att jag VILL gå in och reta mig på saker och UPPSÖKA sånt som jag mår dåligt av. Jag blir ju full i skratt - näe, så är det ju inte alls. Jag är bara storögt förvånad över hur vissa människor uppfattar sin verklighet och så mångordigt beskriver den. Jag öppnade en cyberdörr och förundrade mig över vad jag såg och är fortsatt lika nyfiken. Bara det och inget annat.

Men att kommentera på den sortens bloggar eller ge sig in i diskussioner som bara riskerar att gå snett, det har jag lärt mig att undvika. Det är något med nätet som också gör att tonen ibland blir så hätsk. Det räcker ju med att gå in på vissa sorters forum så blir man alldeles matt över vad okända människor kan skriva till varandra. Aldrig i livet tror jag att om de mötts i verkligheten att de ens tänkt alla illasinnade tankar de ogenerat skriver till varandra. Trist är den här sidan av internet.

Men trots allt så överväger det roliga. Alldeles nyss kom bokpaket från Sverige med Annika Bryns deckare som jag beställt. Jag tycker jag "känner" författaren, vi läser varandras bloggar och hon gillar min mat och min valp. Det blir ju extra roligt att läsa böckerna nu, i synnerhet som jag också hört henne berätta om författandet på webbradio.

Och den roliga "Stora Portdagen" som det är idag - vilken kul och kreativ idé som bara uppstod spontant bland ett antal bloggare. Internet när det är som bäst!

Men hur länge håller man på? Det funderar jag över. Tröttnar man efterhand? Eller blir det ett "gift" och något man bara måste göra? Har man liksom en "bloggperiod" i sitt liv som sen går över? Idag är det över för ett tag iallafall, det kommer att bli 20 grader varmt idag igen och solen skiner i Provence. Vi ska ta Dessi med oss och åka och köpa nya växter i handelsträdgården. Bilder därifrån blir det säkert senare!
Posted by Picasa

12 kommentarer:

Kristallena sa...

Hej!
Jättetrevlig blogg du har! jag håller med dig om mycket det du skriver om bloggande, och visst är det en trevlig sysselsättning! Titta gärna in hos mig!

Monet sa...

Hej själv!
Kul att du hittade hit och gillar min blogg. Jag har kikat in hos dig och säger detsamma!

Det är en helt otroligt rolig värld men tar en del tid som sagt!

Hur hittade du mig undrar man ju?

Musikanta sa...

Jag upplever samma sak som du - att det är en ny och intressant värld som har öppnat sig i ens liv.

Har själv inte haft oturen att träffa på någon som har missuppfattat mig så kapitalt som du har. Alla som jag bloggar hos är trevliga och skickar snälla och rara kommentarer.

Jag har väl skickat någon kommentar nångång som bemötts med ett kyligt svar, och då har jag direkt slutat hos denna bloggare. Och strukit henne (för jag bloggar också bara med "flickor") från min länklista.

Men man får tydligen vara försiktig!

Anonym sa...

Tack för det vänliga omnämnandet! Jag gillar ditt hus också - och dig! ;)

Jo, det är enormt lätt att bli ovän på nätet fast man inte alls menar det. Man kan i bästa välmening trampa på en öm tå som man inte ens visste fanns (dvs, inte ens visste var öm), eller kanske råka låta som någon som den okända bloggaren inte tycker om. Man vet ju nästan ingenting om varandra.

Ibland går det att laga om det bara är ett olyckligt missförstånd, ibland är det nog bäst att dra sina färde, slicka sitt sår och gå vidare.

Jag börjar undra som du om vi inte är flest kvinnor som bloggar. Det medierna har missat är hur enormt många vardagsbloggar det finns som inte har ett speciellt tema, men är välskrivna och vars skapare är roliga att umgås med - och som du säger, så många underbara bilder man får se.

Anonym sa...

Vilket passande bloggnamn - Monet. Målar du också?
Själv har jag bloggat i 4 1/2 år, med stor variation på antal inlägg per månad. Ibland är det kul, ibland hur trist som helst...
Jag drabbas emellanåt av bloggtorka och då är det lika bra att hålla upp ett tag, så vaknar lusten att skriva.
Du skriver så trevligt om dina tankar kring bloggande och jag håller med om i stort sett allt du säger.
Tack och lov har jag inte drabbats (inte som jag märkt i alla fall...) av att någon stört sig eller tagit illa upp av någon kommentar jag lämnat.
Skulle jag utsättas för det du varit med om tror jag att jag skulle ta väldigt illa vid mig.

Den största nackdelen med bloggande är tyvärr att det är tidskrävande, särskilt om man tar, som jag, för vana att surfa runt och hälsa på ett ganska stort antal bloggare.

Jag har sett dina kommentarer hos några andra bloggare, men inte kikat in här förrän idag! Det var trevlig läsning, hoppas du fortsätter!

Anonym sa...

Bra och tänkvärt inlägg om bloggandet. Jag håller med dig. Jag tycker det tillför mycket av värme och glädje. Det finns så många varma kloka och goda människor, som bloggar och visst känns det lite som om dom som brukar titta in hos varandra är som kompisar, en ny sorts vänner.

Att man sen kan råka på lite smällar har jag också märkt. Jag skriver ju också en hel del om sånt jag är arg på eller väldigt kritisk till - Migrationsverket, Banverket, religion, kärnkraft m.m. Nån gång använde jag ironi och en person som kommenterade fattade inte alls det så det blev helt fel. Men det gick ju att reda ut i kommentarerna. Ibland har jag stuckit ut hakan och fått en smäll på den från personer som är mer pålästa i ämnet än vad jag är. Men då får jag ju skylla mig själv, läsa på lite mer och svara - inte med en smäll men med en lite mer insatt kommentar.

Det är på många sätt lärorikt också att blogga tycker jag. Även just det här att försöka uttrycka sig på ett sätt som blir bra och inte missförstås. Och som sagt att jag ibland måste - eller vill - läsa på och googla om både det ena och det andra innan jag skriver i bloggen.

Om jag kommer att tröttna eller ej? Vet inte. Jag hade ambitionen i början att skriva varje dag, men nu skriver jag då och då - i varje fall ett par gånger i veckan. Det tar ju lite tid ändå och det är så roligt att jag skulle kunna göra det mycket mer om jag släpper mig lös riktigt - "gullar med bloggen" som min syster kallar det.

Dig, Monet, har jag hittat via Christina på Stribergs Station.

Ninni sa...

Vilket bra och klokt skrivet inlägg! Precis sådär är det ju;) Som det så ofta är hittade jag på irrvägar hit från Slottsträdgårdsmästaren och Portdagen.
På återseende!
Ninni

Suzesan sa...

Bra tänk det där - Monet

Jag är mycket förvånad över bloggeriets reaktioner.
Att det finns ...för det första så många som verkligen passar på att gå in hos andra och vräka ur sig hemska saker.
Usch vad otrevligt att den där som du besökte blev så arg. Du kanske tyckte nåt som träffade!;)
Jag har själv blivit attackerad vid två tillfällen, men då av andra kommentatorer som bedrivit ren mobbing. Mot de som kommenterar.
De är duktiga på att använda elaka ord de där.

För övrigt tycker jag bloggandet är så skönt. Det är så skönt att skriva av sig tankar.
Möta andras tankar. Lära sig nytt. Skaffa nya vänner. Möta deras vardag och deras världar. Lära sig nya vyer. Sen alla foton är ju en resa bara det. Fantastiskt.

Bara dina portar i alla dina inlägg nedanför är ju så fina.
Om en stund så ska jag ta itu med ditt "mansgrisinläggsbeskrivning" haha. Jag skumläste och blev så full i skratt, så jag får läsa det ordentligt. Jag förstår att din dotter gav till ett utrop.
Jag återkommer
Kram
Susanne

Anonym sa...

Mycket tänkvärt, bästa Monet. Har tidningen M skrivit någon artikel om bloggande, vinklat på denna nya sköna "feel good-värld" befolkad av kvinnor? Om inte, så tycker jag att du ska mejla dem länken till det här inlägget!

Anita sa...

Bra bloggtankar Monet.
I mitt fall började det med en hemsida om mitt stora intresse; släkt- och bygdeforskning. Ett fantastiskt sätt att få kontakter med andra som har samma intresse.
Jag har nu bloggat några år också - delvis med samma inriktning som min hemsida - inspirationen vacklar dock lite över tid. Men det är dock så pass roligt att jag fortsätter ett tag till.
Lycka till!

Anita sa...

Tillägg..
Jag läste ditt helt adekvat skrivna inlägg i den blogg du refererar till. Jag kan bara hålla med dig: en märkligare bloggare får man leta efter. Hon verkar hata alla människor utom sig själv.
Jag tittar in där ibland och blir bara deprimerad..

Monet sa...

Nu blev det så här som jag skrev i mitt inlägg - det blir svårt att svara alla personligen. Dels för att det är (jätteroligt!) många som kommenterat, dels för att vi alla tycker ungefär samma sak.

Det här är en svår sak för mig med bloggandet som jag skrev. Man VILL ju vara personlig och jag hoppas ni alla kan känna det ändå när jag säger:

TACK för alla vänliga, intressanta och likaså tankeväckande kommentarer. Det känns roligt att vi alla delar en likartad erfarenhet även om jag också, som några andra, råkat ut för den trista delen av offentligheten. Men det överväger minsann inte, allt det andra gör att den här nya världen verkligen känns som ett roligt tillskott.

Man får ju lust att träffas i verkligheten också, får inte ni?