lördag 28 mars 2009

Sankta Maria Magdalenas Basilika


I den lilla orten St. Maximin la Sainte Baume finns en fantastisk basilika från 1200-talet. Den är uppkallad efter Maria Magdalena, hon som var en av kvinnorna kring Jesus och som många, inte minst efter Da Vinci-koden, spekulerat i var Jesus hustru.

Hon kom till Provence för att på hans uppmaning predika hans budskap och enligt sägnen dog hon här och begravdes på den plats där den enorma kyrkan nu står.

Hennes grav blev en pilgrimsplats och en skylt i kyrkan berättar att så många delar av hennes kvarlevor togs av pilgrimer och andra att det slut bara var huvudet kvar.

Det finns nu bevarat i en krypta i basilikan som är enormt imponerande.

Trettiotre meter hög och den har dessutom en fantastisk orgel från 1700-talet som tydligen är bevarad intakt också efter franska revolutionen då den riskerade att bli förstörd. Den har 2960 pipor och när vi var där spelade någon alldeles otroligt vackert på den.

Liten känsla av denna stora byggnad får man om man klickar på bilden i mitten. Nere till vänster om ingången sitter en tiggarkvinna, en vänlig sådan med en liten mellanpudel som bekantade sig med Dessi. Hon fick följa med in i kyrkan, "dans les bras", dvs om vi bar henne.

Så hon har storögt sett den vackra inredningen och också fått lyssna på sakral musik.
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Christina sa...

Vilken fantastisk katedral!
Jag upphör aldrig att förvånas över vilka mästare i byggnadskonst de var på den tiden!

Ja, det måste ha varit stort att gå omkring i det kyrkorummet...och t o m Mlle Dessi fick vara med om upplevelsen :)

Monet sa...

Ja, det var helt otroligt vilken magisk känsla det blir i de här byggnaderna. Och t.o.m Dessi blev tyst och stilla och storögd!

Monet sa...

Christina, jag måste fråga dig som verkar kunna så mycket om Frankrike. Har jag blivit "franskifierad"?

Är det så att det franska ordet basilika egentligen betyder det svenska katedral, så som du skriver?

För just katedral kändes det ju som?

Christina sa...

Hoppsan, det gick av bara farten, att jag skrev katedral!

Jag vet att jag har funderat på det ibland, vad som är skillnaden mellan en basilika och en katedral?

Cathédrale måste väl vara vårt katedral, men kyrkan som du visar på bild är ju stor och pampig som just en katedral.
Jag trodde basilikor var mindre.

Hoppas att ngn av dina kunniga läsare kan hjälpa oss att reda ut begreppen!

Mira sa...

Basilika är ett byggnadssätt! En kyrka med mittskepp och sidoskepp, vanligtvis med en halvcirkelformad absid i ena änden, romansk eller gotisk.

Katedral kommer från grekiskan och betyder lärostol, jämför kateder. Alltså vanligtvis den kyrka där biskopen hade sitt säte = domkyrka. En katedral kan alltså vara en basilika, men en basilika inte nödvändigtvis en katedral... Hm Besserwisser. Äh, jag har läst konsthistoria...

Christina sa...

Mira: Tack för den förklaringen, nu förstår jag äntligen skillnaden mellan en basilika och en katedral!
Jag har många ggr funderat utan att få ngn rätsida på det, så stort tack!

Monet sa...

Mira: tack så JÄTTEMYCKET för väldigt bra beskrivning av skillnaden mellan basilika och katedral. I ett praktverk över Provence läser jag följande:

"Kyrkan är en treskeppig basilika som i öster avslutas med tre absider, men saknar tvärskepp. Huvudkoret avslutas i en sedvanlig polygon medan sidkorkoren märkligt nog anlagts som diagonalkapell".

Det står mycket mer men det är tydligt att detta är en basilika och att man också säger detta på svenska. Inte bara om kryddan:-)