fredag 27 mars 2009

Matdags igen!


Goda vännerna kommer förbi med besök från Sverige för att kika på hur vi bor och hur vår lilla by ser ut.

Vi går alla till vår traditionella byrestaurang, den där man lagar så god provencalsk mat.

Här äts det: pilgrimsmusslor, Coquilles St. Jacques, med god svampsås på Karljohan.

Ankbröst, riktigt knaperstekta och rosa inuti tillsammans med endiver och haricots verts, omlindade av bacon.

Och så rapphöna med fyllning av gåslever och lammben med goda grönsakstillbehör.

Sallad, vatten och husets rosévin. Mycket gott! Kostnad? Mellan 13 och 17 Euro per maträtt.

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men guud.... *knaprar på Toblerone*

Suzesan sa...

Herregudihimmelen så gott och så billigt.

Lyxig mat till rimliga priser.

Äta bör man annars dör manoch då kan man ju passa på att unna sig.
Kram
Susanne

Christina sa...

Minns du teckningen av OA? Den där repliken:
-"Säger du rapphöna slår jag ihjäl dig!"
Eller nåt liknande, minns inte ordagrant.

Åh vad de ser goda ut, de små rapphönsen!
Dreglar...

Monet sa...

ab: Toblerone i all ära men lite mat får man väl ändå unna sig?

Suzesan: det var verkligen precis så, lyxmat till moderata priser.

Christina: ägnar man sig månne åt downsizing? Från anka till rapphöns? Blir det vaktel eller nåt nästa gång? Enligt väninnan som åt detta var de himmelskt goda, de hade gåslever instoppad vid gumpen ungefär. Yum!

Christina sa...

Jag är inte den som är den, jag gillar fågel över huvud taget :)

Vaktlar brukar jag laga till rätt ofta, med en fyllning som jag har hämtat från en lite familjekrog i bergsbyn Peille nordost om Nice.

Och jag tror Annika knaprade på det som fanns till hands när hon såg dina bilder ;)