lördag 28 mars 2009

Maria Magdalenas huvud

Här är Maria Magdalenas huvud, det som finns i basilikan i St. Maximin la Sainte Baume.

Ja, inte såg jag det på det här sättet inne i sarkofagen. Jag hade blivit livrädd då. Men så här ser den ut, hennes skalle, det enda som finns kvar. Hela historien kommer ju som vanligt på bloggar i omvänd ordning så läs mer på de andra inläggen om basilikan och dess historia.

Intill den ligger ett dominikanerkloster och vid dess sida en femstjärnig restaurang och ett hotell.

Vi bor på historisk mark. Det är bara tre och en halv mil hem till byn!
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Suzesan sa...

Vilka intressanta och vackra inlägg:)
Det där hade jag aldrig fått reda på utan din blogg.
Coolt att bo så nära.

Det sägs ju att Maria Magdalena fick barn. Att hon var gravid när Jesus korsfästes. Vem vet. Bara de förstås och en till;)

Vacker Jesusbild.


Hoppas din dag är bra
Kram
Susanne

Christina sa...

Den katolska vurmen för reliker ter sig rätt märklig för en svensk.

En vanlig relik varkar vara en träflisa från Kristi kors, och en gång läste jag hur oändligt många kors man skulle få ihop av alla påstådda Kristikors-flisor.

Monet sa...

Suzesan: Javisst är internet härligt - just att man lär sig så himla mycket bara genom att läsa andras bloggar tycker jag är kul!

Det finns jättemycket att läsa om Maria Magdalena, märkte det när jag googlade lite för att få lite mera bakgrundshistoria.

Christina: håller med om det där med reliker. Men det är lite MAGISKT med dom ändå - det kändes i den där kryptan, det gjorde det allt.

Libby sa...

Intressanta saker man lär sig. Nästa gång Femtiotalsmannen och jag hälsar på vill jag se kraniet!!!

ab sa...

Undrar vem det egentligen är? Har lite svårt att tänka mig att MM tog sig till Provence, och att man dessutom höll reda på den döda kroppen - på den tiden.

Monet sa...

Libby: du låter som en av vännerna som var med på utflykten. Han struntade i basilika och annat och gick fram till en dam bakom en upplysningsdisk och sa med kraftig stämma: "Où est la tête?". (Var är huvudet). Damen såg först helt perpex ut men fann sig snabbt och berättade var det fanns. Du får lära dig frasen till nästa gång du och Femtiotalsmannen kommer:-)

ab: jomen det tror jag att så var det. Jag googlade rätt mycket på Maria Magdalena och det är rätt samstämmiga uppgifter som visar att hon tog sig till Provence och den här platsen. Hon dog här och munkarna bevarade hela kroppen tills den norpades delar av från alla pilgrimer som besökte denna heliga plats.

Det är klart det kan vara en skröna men i så fall är den vitt spridd.