fredag 27 mars 2009

Carte Vitale - finalement!

ÄNTLIGEN kommer det efterlängtade Carte Vitale - sjukförsäkringskortet som det strulat så mycket kring.

Mannens är helt korrekt. Han slipper heta Valdemar.

Mitt är korrekt på en punkt. Man har uppfattat att jag heter M och inte A i förnamn.

Men eftersom man här i Frankrike envisas med att fråga efter ens flicknamn i alla officiella sammanhang så har man - förstås - trots både brev och samtal - satt dit mitt flicknamn istället för mitt nuvarande efternamn. Man adresserar kortet korrekt och använder då rätt för- och efternamn.

Men på kortet står jag som den unga flicka jag en gång var. Det känns mycket märkligt faktiskt. Sådär hette jag ju fram till jag gifte mig vid 21 års ålder och det var då en självklar identitet. Nu har den poppat upp igen efter många år. Frankrike vill ha mig som den unga kvinnan, det är bara så.

För när jag ringer CPAM, försäkringskassan så är det nu en femte handläggarkvinna som vänligt säger att detta gör ingenting alls - hon har själv sitt flicknamn på sitt Carte Vitale. Alla uppgifter om mig som behövs för att jag ska få rabatt hos doktorn och på apoteket finns på kortet, jag behöver inte byta.

Jag pustar ut men f-n trot. Jag får se första gången det används om det funkar. Och ni får se det lite suddigt, mest för att visa att det faktiskt existerar och är gult och grönt. Med foto och chip och det hela. Och ett helt annat "personnummer". Mitt börjar på 2 som alla kvinnors. Mannens på 1 som alla mäns. Det första och viktigaste könet förstås:-)
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, det gick kalla kårar ut efter min rygg när jag såg stridsvagnarna. Varför måste de köra omkring med dem så där??
Sen blir det lite roligare att se god mat, trädbeskärning och så måste jag smygle åt att ditt Carte Vitale aldrig lyckas bli riktigt rätt...
Ha en underbar fredag!
Kram
Helen

Elisabet. sa...

Hur intressant som helst att läsa!!

Tusen tack.

Suzesan sa...

Stort stort Grattis.

Äsch det kan väl vara fint att få heta sitt flicknamn ett tag. Om du gillar det.

Bra att du lyckades med ditt förnamn.

Din man måste väl vara superglad nu när han slipper heta Valdemar;) Grattis till er båda. Vad duktiga ni är som fixar allt.
Ha en bra kväll. Tack för alla dina fina inlägg.
Kram
Susanne

Monet sa...

Helen: jag vet inte heller varför de körs omkring med. Nato-övning gissar jag på.

Och ja, pust, namn och Carte Vitale, det går inte ihop för mig.

Elisabet: kul att du gillar denna försäkringskasseföljetong!

Suzesan: jo, nu nöjer jag mig med flicknamnet så länge. Jag har massvis med olika identiteter, på ett annat kort heter jag A och så mitt nuvarande efternamn men vi får se hur det går. Och mannen är som sagt glad att slippa Valdemar.