söndag 14 december 2008

Vardagsliv i sydfrankrike. Storhandla


I vår by finns slaktare, bagare, tidnings- och pappersaffär, en liten eko-butik och så Vival, ett litet minilivs. Plus flera restauranger förstås.

Men när det ska handlas åker vi till närmaste lite större ort där det finns ett mindre shoppingcenter. Idag blir det bilder från parkeringen. Inne i Intermarché vågar jag inte fotografera längre, sist fick jag frågor om varför.

Roligare än så här ser inte fransk stormarknadsparkering ut en lördageftermiddag. Det ska möjligen vara de vackra bergen som omger oss. Sen kan man konstatera att majoriteten av bilarna har slutsiffran 83. Det är departmentsnumret för Var som just vår departement heter. De flesta andra svenskar som bor härnere har siffran 06, deras department heter Alpes Maritimes och där ligger Nice, Cannes och alla städer som folk mest förknippar med Franska Rivieran. Fast den börjar här, faktiskt i Hyères, det är det inte många som vet.

Vi handlar mat, skor och lite julklappar och åker sen hem i det gråkalla och kylslagna vädret. Regnet hänger i luften och det är Orange Alerte utfärdad för vårt område. Hårda mistralvindar väntas och mycket regn igen.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Jom Manilat sa...

Jag tycker mycket om dina berättelser om vardagslivet i ett annat land.
Jag tror att det är viktigt att du skriver dem nu, medan mycket känns nytt och annorlunda. Man vänjer sig snabbt och tycker snart att det inte är något speciellt...

Monet sa...

Tack Jom. Roligt att du tycker om mina intryck från det nya landet. Och jag tror att du har helt rätt, det är i början som man ser det nya och annorlunda, snart nog är man inne i nygamla vanor.

Som du ser är det till och med roligt att kolla matvarornas utseende, vad de heter och hur annorlunda de känns trots att samma sorts mat kan köpas också i Sverige. Här är de fortfarande "exotiska"!