onsdag 17 december 2008

Julstämning


Vi börjar faktiskt känna av både julstämning och med den förstås också en begynnande stress. Resan till Sverige ska förberedas på olika sätt. Vinterdäck på eftersom mellaneuropa på olika sätt kan drabbas av snöoväder, det har vi sett inte minst de senaste dygnen. Bilen kollas, vänner ombeds hjälpa med post, hustillsyn och blomvattning. Dagar planeras in för möten med familj och vänner.

Men medan vi pysslar med våra franska julklappar gläds vi också åt stämningen här hemma med svenska kronljus och franska julrosor i brist på svenska julstjärnor.

Små tomtar hittar vi också bland gömmorna och minsann: denna lapptäckessydda tygskylt med ordet för jul på franska: Noel.

Jag blir rörd. Den här fick jag av en amerikansk kollega när jag arbetade i det stora internationella företaget med huvudkontor i Kalifornien. Vi blev goda vänner, jag bodde ofta där när jag var över och arbetade och en jul skickade hon mig det här hemsydda verket. Varför hon skickade mig detta just på franska har jag alltid undrat över. På "riktig" franska stavas ordet: Noël men prickarna saknas på min amerikanska skylt, det är det som också är så rörande.

Nu, över 25 år senare sitter den som en påminnelse om andra tider, andra världar i ett av mig ägt franskt hus. Månne var hon synsk?

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Miss Marie sa...

Vilken fin present! Och hon måste väl nästan vara synsk?! Kan tänka mig att hon skulle glädja sig om hon visste att du har kvar prydnaden och att den nu hänger i ditt hem i Frankrike!

Elisabet. sa...

Ja, jag säger detsamma!

Christina sa...

Oj, ska ni bila hela vägen till Sverige!? Det låter tufft så här års.

Kör försiktigt och så passar jag på att önska er en riktigt God Jul!