söndag 14 december 2008

Vardagsfransk mat


Vill ni se hur vanliga franska matvaror kan se ut? Här är några smakprov. Köttfärsen är grövre mald än i Sverige. Det skrivs noggrant att detta är franskt nötkött och inget annat. Säkert ett resultat av galna-ko-sjukan. Den uppmärksamme ser att 400 gr kostar cirka 4 euros. Har inte en aning om kilopriset på köttfärs i Sverige längre men tycker att det är överkomligt med cirka 40 kronor för ett halvt kilo. Detta skall tillsammans med god, färdigkryddad blandfärs med vitlök och provencalska kryddor bli en paté lite senare ikväll.


Så här danskt röda ser varmkorvarna ut. "Korvar från Strasbourg" kallas de. Undrar varför men Strassburg som det ju hetat också ligger nära Tyskland, kanske är det därför?


Sen kommer smöret som visst används här också även om mycket steks i olivolja. Det är inte lika salt som i Sverige och är väl just därför nyttigt kantänka. President heter det också!

Och så har vi den varmrökta laxen från Capitaine Cook. Av någon anledning kallas all lax för norsk - antagligen för att det är helt sant. Jag tycker förstås att gravad eller rökt lax känns ursvenskt och vi köper ofta detta. (vill man kan man köpa färdig gravlaxsås på närbelägna IKEA i Toulon). Laxen är mycket god, färdigskivad, precis lagom i smak och konsistens. Men så har den aldrig varit fryst heller står det: "Jamais congélée"

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag måste kolla vad köttfärs hos oss kostar ., jag undrar om den inte går på 79:- kilot?

Christina sa...

Du får gärna botanisera bland ank-konserverna om jag får komma med ett önskemål som trogen bloggläsare?
Jag älskar anka som lyser med sin totala frånvaro i svenska livsmedelsbutiker.

Allvarligt talat så skulle jag bara uppskatta att titta på ett foto av en konserv. Då förstår du hur det är ställt!

Monet sa...

Elisabet: gör gärna det, det vore intressant att veta på ett ungefär vilka skillnader det är på matvarorna. Jag tycker det "känns" som om det var ungefär lika men sen är vissa saker dyrare och andra billigare.

Christina: jag ska kolla efter ankor. Har ärligt talat inte kikat särskilt mycket efter dem men ätit några har jag. Burken du talar om måste vara "confit de canard", de inlagda och nästan sönderkokta anklåren? Jättegoda dock. Hur är det på gåsleverfronten?

Christina sa...

Gåslever finns att köpa för dyra pengar här hemma, men jag äter helst inte gåslever när jag vet hur den är framställd.

Sen glömde jag att skriva att det finns anka att köpa om man kommer till Sthlm. I övriga landet råder däremot ank-öken, och vi har slut i frysen.

Anonym sa...

Åh, längtar så till Frankrike när jag läser bloggen. Tack för att jag får "smaka" på Frankrike genom er!