lördag 20 december 2008

Förvägsjulklapp
























Det är inte alltid roligt med julklappar i förväg. Man minns från barndomen om man fick något fint, dyrt eller efterlängtat: Kom nu ihåg att det här är en julklapp du får i förväg.

Men den här gången är det annorlunda. I vår ambition att ha övernattningsmöjligheter för många gästande vänner och familjen och att de dessutom ska sova skönt och inte i säckiga tältsängar inköptes, vad vi trodde, helt hopfällbar gästsäng med stor och mjuk madrass.

Till vardags ville sängen vara en slags fåtölj visade det sig. Den vägrade anpassa sig till minsta förrådsutrymme och har därför varit till förtret där den stått, fel och ful.

Inte längre! En askungeförvandling har skett. Tillsammans med överkast, kuddar och nya och matchande gardiner har den nu förvandlats till den vackraste av stolar och gjort mitt rum till en ombonad och mjuk arbetsplats. Det här är den provencalska inredningsstilen när den är som vackrast. Tycker jag. De flesta kanske fortfarande föredrar det gula, orange och gröna med de oundvikliga olivmönstren, sånt som Lena Linderholm designar. Man tröttnar fort kan jag säga, det går bra i det gula köket men bara där.

Titta på det fina hantverket, det är lite ostruket ännu och gardinerna är inte upplagda men jag var bara tvungen att prova hur det såg ut. Hela mitt rum är förvandlat och har blivit så vackert! TACK snälla Tomten, glad som ett barn på julafton är jag!


Posted by Picasa

4 kommentarer:

Christina sa...

Jättesnyggt quiltat överkast och kuddar! Ljust och trevligt, ser mycket inbjudande ut.

Monet sa...

Åh, vad glad jag blir när någon känner samma sak som jag. Men så ska det vara en konstnär också!

Sen kan ju inredningssmaken skifta men det blev verkligen väldigt bra. Hela rummet fick just en ljus och inbjudande karaktär. Jag mår verkligen bra med detta omkring mig. Harmoni. Ibland finns det bara där utan att man kan ta på det.

Nu vet du att det finns en inbjudande gästsäng och ett vackert rum med utsikt så det är bara att boka in sig för ett besök! Parlera lite franska och träna gesterna kanske? Käka anka?

Christina sa...

Ojojoj, säger jag alldeles överväldigad :-)

Tackar, tackar!

Ja, nu lever du och franska ankor osäkert framöver - vi kan knacka på dörren närsomhelst ;-)

Ha det nu så himla bra i gamla hemlandet över jul och nyår!

Monet sa...

Som sagt, det är bara att komma. Här inspireras man till både Poppanskisser och annat vackert, jag lovar!