lördag 1 november 2008

Konstrunda i Provence


Idag är det helg i Frankrike. Riktig sådan, Toussaint, Alla Helgons Dag. Allt är stängt. Men ett tjugotal svenska konstnärer, verksamma i det som kallas det gröna Provence, Provence Verte, en bit upp från havet, har konstrunda.

Inspirationen kommer förstås från Österlen där många av dem också har sina svenska ateljeér. Här gör man nu samma sak för andra året i rad, inspirerat av förra årets succé! Klart vi måste kolla.

Vi kör på smala slingriga vägar upp förbi A-åttan som stora motorvägen mitt i vårt departement heter. Vi bor nedanför, de flesta av konstnärerna i små byar ovanför. Det är roligt med utflykter i vårt fantastiska nya landskap och nu har vi ett mål.

Vi landar så småningom i den vackra byn Barjols där konstnären Tony Wåhlander ställer ut sina underbara målningar från trakten.
Åh, här är en konstnär som lyckats fånga dagrarna och luftigheten i de blånande bergen i bakgrunden. Och finstämt lagt in de ljus-ockra husen, cypresserna, pinjerna och olivträden med sina olika gröna nyanser.

Vi pratar dagrar, skuggor, färgblandningar. Han ger tips och berättar engagerat om sin egen bildutmaning i denna nya värld, också för honom. Han och franska hustrun Geneviève bor härnere sedan två år och har, precis som vi, hittat "hem".

Jag har själv inte en enda målning kvar från Provence, allt är sålt. Det blir en målning av Tony istället, det går inte att låta bli. Den får bli ett studieobjekt kring färger och dagrar tills jag själv kommer igång igen. Vi köper en tavla. Gissa vilken?

Och den som vill se mer av Tonys målningar, se hans hemsida: http://www.artony.eu/.

Nu ska vi först komma helt i ordning här hemma, sedan blir det inköp av pannåer, färg och nya fräscha penslar!

Tack också till Tony som ville vara med på bild. Tavlan hänger redan fint i vårt vardagsrum och ger inspiration. A bientôt!
Posted by Picasa

4 kommentarer:

No-one sa...

Hej! Vad kul att ha hittat hit också!

Var bodde du innan du flyttade till Provence? Om du har en mailadress kan jag maila och berätta var vi bor :) Kanske kommer du från mina trakter?

Monet sa...

Jag berättar gärna det du vill veta. Men jag som inte är tekniskt bevandrad utan bara "bloggar på" vill gärna veta hur jag skickar min mailadress till dig utan att den i så fall syns på våra bloggar?

Kan inte hitta din adress på din blogg men kanske bara inte vet hur man gör?

Anonym sa...

Jag gissar att ni köpte den med husen?

Monet sa...

Oj, nästan kusligt rätt. Men, jäpp, den med husen, den första, hänger nu i vardagsrummet och ska inspirera till eget måleri framöver.

Förbaskat svårt att få till de här speciella färgerna och ljusfenomenen men man är ju inte den första som utmanats och dragits hit av just de skälen!