måndag 10 november 2008

Helsjukt - rapport från ett sjukläger


Makens franska virus har som sagt spritt sig. Vi är båda utslagna. Och franska helger gör att nya besök på apotek för att få fyradagars dunderkur också för mig inte är aktuellt. Ingen orkar ta sig dit heller för den delen.

Jag gör istället djupdykningar i de svenska apotekspåsar vi förde med oss i somras - fruktansvärt dyrt inhandlade, men tänkta för just den här sortens situation.

Svenska halstabletterna Strepsils heter likadant som i Frankrike men är utan den bedövande lidokaïnen. Skillnaden känns extra mycket en vargtimme när det är långt till frukost och en lindrande svensk TREO. Den vågar man ju inte ta på kvällen dock, innehåller koffein.

Så det får bli Ipren mot halsont och huvudvärk. Näsdroppar tas inte av fransmän. Jag är dock glad för mina svenska Nezeril som kanske kan förhindra bihåleinflammation tillsammans med det svenskt receptbelagda Rinexin och så lite naturmedicin på det: Echinaforce - solhattstinktur sådär fem gånger per dag. (tror faktiskt mest på den!)

Konstaterar nöjt att makens fyradagarskur innehållit typ Alvedon fem gånger om dan, lite Rinexinmedicin och lite efedrin (ooops!!). Så min hemgjorda läkemedelsblandning ligger ganska nära.

Man får alltså blanda och ge. Vi är ännu inte inskrivna i det franska sjukvårdssystemet och har inte fått våra "Cartes Vitales", dvs Sesam-Öppna-Dig-korten till det franska sjukförsäkringssystemet. Vi är också utskrivna från den svenska föräskringskassan och hänger just nu i luften mellan två olika system.

Det är inte läge att bli sjuk och vi har ännu inte en husdoktor. Klart man kan gå till doktorn ändå (för mycket dyra pengar) men inte i morgon på den stängda krigshelgdagen och efter den har våra olika dekokter säkert fått oss på benen igen. Vad tror ni? Fransk eller svensk kur? Eller är vi helt enkelt hypokondriker?
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men så förfärligt hemskt och - för mig -, ångestframkallande att dingla mellan två system och inte tillhöra något av dem!

Lever man som undertecknad som ensamseglare, i den meningen att man själv måste stå för försörjningen, skulle jag inte kunna sova av oro för att bli sjuk och säkert blev man väl sjuk just av den anledningen bara därför ..-))

Kesu sa...

Vafalls - tar fransmännen inte näsdroppar? Nezeril låter ju bara så tonalt franskt. I alla fall när jag säger det. Varför inte?

Jag tror på en kombination av franskt (vitlök och citron) och svenskt (honung och svenskt kokande vatten - plus näsdroppar).

Krya på er!

Monet sa...

elisabet: jo, det är inte kul att behöva vänta in tillhörigheten till det nya systemet. Hade just idag behövt en doktor tror jag, bihålorna gör sig påminda! Men det är ju stilleståndsdag och stilla överallt ändå.

Det värsta som kan hända är att man måste läggas in på sjukhus - DÅ kostar det skjortan. Det är bl.a därför jag inte längre vill gå i trappa utan ledstång!

Kesu: tack för alla tips. Och det är möjligt att det finns franska näsdroppar. Men man blir aldrig ordinerad dem, här kör man med slemhinneavsvällande istället. Tack för omtanken men vi är nog förbi både honung och vitlök, detta är ett ELAKT virus som bara tiden verkar bita på. Varken Rinexin eller Nezeril hjälper längre, inte Treo heller. Illa!