fredag 14 november 2008

Hos doktorn. En första upplevelse av fransk sjukvård

Det blev tvunget. Att gå till fransk doktor med den envetna infektionen som satt sig i hela kroppen.

Gode vännen gick till mottagningen tvärs över gatan för att beställa tid (det behövs inte, man kan komma "drop-in" också) och doktorn beklagade att han inte hade tid att komma hem direkt. Men ett par timmar senare kunde jag få komma dit.

Ganska kyffigt ställe om man jämför med sterila svenska primärvårdsmottagningar. En doktor kommer från sin lunch, fem minuter sen från pausen mellan 1200-1500. Tre minuters väntan, sedan kallades jag in av en vacker fransman, 50-, artigt placerande mig i stolen framför hans skrivbord. Utan vit rock men vänlig, icke stressad, bad mig berätta om allt elände från femdagarsfebern, bihålorna, huvudvärken, halsontet.

Undersökte vänligt och på gammaldags manér. Minns inte när jag fick sträcka ut tungan och säga Ahhhh enligt instruktioner. Som barn kanske. Lyssnade länge och noga på hjärta och lungor, tog blodtrycket som var högt och pulsen lika så. Tempkontroll i örat, inte så farligt hög men han förstod ju varför när jag sa att jag tagit "aspirine" som Treo heter här.

Plötsligt blev blodtryck och puls mer intressant än infektionen och vi hade en lång diskussion om detta varpå han rekommenderade en ny typ av medicin - aldrig hört talas om i Sverige. Och sen förstod han att svenska Rinexin ger hög puls och blodtrycksstegring varför han direkt sa ifrån att sluta med den.

Han dissade också helt min gamla typ av antibiotika som jag brukar få i Sverige (är penicillinallergisk). "Den använder man här i första hand för sexuellt överförda sjukdomar Madame" sa han och log med sina bruna ögon. Jag var tvungen att försäkra att jag inte befann mig i den patientkategorien och han såg faktiskt ut som om han trodde mig:-)

Inga gula receptblanketter med förtryckta namn här inte. En vanlig papperslapp med ett antal läkemedel, lika oläsligt nerkrafsade som i Sverige. Men han förklarade pedagogiskt att jag skulle få en viss sorts antibiotika och CORTISON (jo, det är sant, det används här som korttidsdos vid kraftiga infektioner) - inte ta för sent på dagen Madame, då sover ni inte på natten.

Jag skrev förut att fransmän inte använder näsdroppar. Inte receptfria iallafall, det är bara saltvattenblandningar. Men nu kom en ny flaska med allt möjligt konstigt innehåll, på recept.

Diagnos: sinusit, dvs bihåleinflammation, bronkit som lyckligen ännu inte nått lungorna. Man tackar för det även om det känns som också de var angripna med hostan som inte ger sig. Här ges inte hostmediciner, den antas gå över med hjälp av de andra medicinera. Utan varken svensk eller fransk försäkringstillhörighet ännu kostade besöket 22 Euro, överkomligt. Som hemma ungefär.

Dyrare blev det på apoteket. 72 Euro som förhoppningsvis betalas tillbaka till en del när vi får våra franska Carte Vitale. Notera på bilden att den franska apoteksdamen skrivit för hand hur många tabletter per dag och hur länge på medicinförpackningen. Våra datoriserade lappar med namn, dosering och förskrivande läkare existerar inte här.

Men det gick bra ändå. Efter en medikamentnatt är det något bättre även om den vänlige doktorn sa att det nog skulle ta tre dar till. "Soignez-vous bien Madame" sa han. (Tag väl hand om Er nu) "Och kom tillbaka om det inte blir bättre så byter vi antibiotika. En så annorlunda doktorsupplevelse!! Jag VISSTE ju att den franska sjukvården var bra men så här snabb och effektiv? Inte en minuts väntetid på apoteket heller!

http://intressant.se/intressant
Posted by Picasa

Inga kommentarer: