tisdag 2 juni 2009

Promenad i vårt område 2


En liten bit från vårt hus visar sig ett annat berg än det vi ser från våra fönster. Klättrar man upp här lär man se havet och ön Porquerolles. Det är inte ens tänkbart för vår del men roligt att veta om att havet faktiskt ligger därbakom.

Nu blommar oleandern, den som nästan känns som Provences landskapsblomma (eller buske). De växer överallt och är väldigt vackra i sina röda, rosa och vita färger.

På väg mot utfarten och den stora porten in till området syns en enorm cypress, också den typisk för landskapet härnere.

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Christina sa...

Så roligt att få se hur oleander ser ut, hade inte en aning :)

Men port...menar du att det är ett slags inhägnat område ni bor på?

Monet sa...

Christina: jag visste inte heller att de här buskarna var oleander förrän jag varit i Provence några gånger.

De är vackra men läbbigt giftiga också har jag lärt mig.

Och ja/nej, vi bor inte i någon amerikansk "gated community" med vakter och annat.

Men franska "domaines" eller "résidences" av modernare snitt har port som man måste ha kod för att kunna öppna så att man kan köra in med bil. Det är inte helt inhägnat, vi har tillgång till naturen runtikring och hela ängen och stigen (där djävulsgräset växer) är öppet.

Det kändes lite konstigt i början men nu har vi vant oss och tycker att det också känns ganska tryggt med tanke på inbrottsrisk - man kan visserligen ta sig in i husen men man kör inte ut ur området utan att kunna öppna porten.

Hela området räknas som "proprieté privé", privat område som det är mycket mera noga med att respektera här än i Sverige känns det som.

Christina sa...

Aha, då förstår jag!
Jag fick det inte att gå ihop med stigen du har visat förut som leder ner till byn. Har inte sett skymten av någon mur så jag blev lite konfunderad ;)

Tack för förklaringen :)