lördag 23 maj 2009

Fransk make-up


I väntrummet hos tandläkaren ligger ett stort antal franska magasin. Till makens förtret enbart för kvinnor, Elle och andra av samma karaktär.

I ett av numren visar man vårens make-up-färger. Hur man ska "se maquiller", måla sig alltså. Jag fotograferar lite fräckt av bilderna för att kunna visa vad jag ser.

Tja, tjejbloggläsare - kan det här vara inspiration kanske?

Ärligt talat har jag inte sett någon här som ser ut på det här sättet. Men franska kvinnor är välmejkade, de äldre också. Hallåor och väderflickor på TV är klädda som om de skulle på smokingmiddag och deras make-up är URSNYGG. Frisyrerna välskötta och välklippta, inte rufs à la Jenny Österberg i svenska Nyhetsmorgon.

Man slösar rätt friskt med både kajal och mascara och betonar ögonen i hög grad.

Överhuvudtaget klär man sig med stil. Här i södern är det avslappnat med shorts och tenniströja och sandaler. För både män och kvinnor. Men aldrig att man ser ett vanskött hår eller hängande brallor där kallingarna syns. Det är enbart uteliggarna som ser ut så - smutsiga och vanskött klädda.

Inte heller finns ett spår av det konstiga sättet att klä sig som så många tonåringar gör i Sverige.

Här klär sig "les ados", tonåringarna (ado är förkortning för "adolescence", ungdomsperioden) förvisso i mycket läder, kortkort och stövlar. Och i svart förstås. Men det är samtidigt välklätt och franskt chict på något obeskrivligt sätt. Till och med deras piercing och tatueringar är snyggt och skickligt gjort.

Stil, de har de, fransmännen faktiskt!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Suzesan sa...

Jag skrattade åt kattbilden och att Dessi är så focuserad när hon kollar på TV:)

Jag har sett den kattbilden innan och gillade den skarpt. Bra val:)

Men är det inte fräschigare när tjejer/kvinnor och killar/män klär sig någorlunda snyggt.

Jag gillar att sminka mig och skulle lätt kunna köra de där sminkningarna som du har bilder på. FAST Jag skulle nog inte köra så starka färger hela vägen upp till ögonbrynet. NUMERA!Jag gillar ockås att förstärka ögonen...KUL!Den gulgröna var ju snygg!

Jag skrattade när du beskrev henne i Nyhetsmorgon, jag fixar inte den människan. Just nu har jag en personlig vendetta med henne Östergren och det förstärker bara det att jag ogillar henne och stil har hon inte:)

Men även om man klär sig avslappnat, så kan man väl ha stil på det med.

Stil är snyggt och jag blir glad av det även om det bara handlar om ett par jeans och en skjorta eller T-shirt....eller liknande för kvinnor. Man behöver ju inte gå i kostym och långklänning för det.

Kul inlägg:)

Önskar er en bra dag hmm kväll.

Jag vaknade så sent så hela dan blir efter lixom....haha

Kramar
Susanne

Monet sa...

Suzesan: sorry att kommentarerna kommer sent, livet springer lite just nu. Men kul att du gillade inlägget. Och att du också tycker att man kan klä sig snyggt utan att det behöver vara uppsnoffsat.