onsdag 18 februari 2009

Vaccinationsbiverkningar


Usch, varför säger ingen något om hur dåligt djuren kan må efter, i och för sig nödvändiga vaccineringar?

Vi trodde ju att vår gammelhund Max skulle kunna flytta med till Frankrike. Så för ganska exakt ett år sedan, den 28 februari 2007 fick han samma rabiesspruta som lilla Dessi fått idag. Sen blev det inte så, han blev för dålig - och vem vet hur mycket den här sprutan bidrog till det? Max är i sin himmel nu och slapp lära sig franska.

Jag hade glömt hur det var då men ändå inte. Och var tvungen att leta mig tillbaka bland bilderna för nu mår Dessi verkligen inte alls bra.

Och här är Max, 13 år och alls ingen sänghund till vardags. Utslagen, nerbäddad och lite vaktad av Maine Coon-katten Cayenne.

Han är JÄTTESJUK. Ligger med hemvävd pläd (Mammas) och darrar och fryser om vartannat. Och ser på mig med förebrående blick: VAD HAR DU GJORT.

Putte!
Posted by Picasa

16 kommentarer:

Anonym sa...

Men den lilla stackarn.

Monet sa...

Ja visst är det hemskt. BÅDA hundarna har nu mått och mår så här dåligt av sina rabiesvaccinationer.

Och ingen säger något om det, sen står man där några timmar senare med dösjuka hundar och vet inte om man skall avvakta eller åka in akut.

Man kan bara bädda in dem och ge dem vatten, filtar och vara nära. Och nära jourtelefonen.

Men det är jättejobbigt det är det. Och jag blir gråtfärdig när jag ser Max' blick på sista bilden. Han repade sig liksom aldrig efter det där heller.

Tack för att du ser och kommenterar.

Elisabet. sa...

Nej, men fy så hemskt .. man får ont i magen av dom här bilderna!

Vilken söt liten hund!

Anonym sa...

Stackars lilla Dessi, och Max med för den delen. Blir de så dåliga av rabiessprutan? Det är så hemskt att se när de små lider och man inte kan förklara för dem varför det måste vara så. Jag har haft en malteser som led av rinnande ögon hela sitt liv, och enligt den högst oseriösa uppfödarinnan hade alla maltesers samma problem. När jag undrade varför inga av utställningsmaltesernas päls var missfärgad under ögonen, så svarade hon att de brukade bleka pälsen där inför utställningarna,
Hör och häpna! Varför har vissa personer djur? Man mår dåligt över så'na historier!!
Kram
Helen

Anonym sa...

Jag hade en mycket älskad norwichterrier som dog i mitt knä på väg till veterinären .
Han hade fått i sig råttgift under en promenad i koppel !!
Inga skyltar uppsatta så hur skulle vi veta .

Tänker på Er .
Kram.

Christina sa...

Som jag har skrivit i en tidigare kommentar så har ingen av våra hundar mått dåligt, eller övht reagerat, på rabiesvaccinet.
Kanske är det annorlunda med mycket gamla, och mycket unga hundar?

Om jag var du skulle jag ringa en annan veterinär och fråga för att vara på säkra sidan.
Det låter inte bra att Dessi fortfarande mår dåligt!

Christina sa...

Hej igen!

Nu har jag konfererat med en vän som också är väldigt hundintresserad och kunnig.

Vi tycker att du borde ringa en veterinär och fråga om Dessis tillstånd efter rabiesvaccinet är naturligt!
Är det så en liten unghund kan må efteråt?


När hundar blir sövda så brukar man ju bli informerad om hur de kan bete sig efteråt, så att man slipper oroa sig. Er veterinär verkar ju inte ha sagt något om det?

Sen påpekade min goda vän också att Dessi är valp och fortfarande väldigt känslig, så att ge henne en rabiesvaccination just nu när hon har en släng av kennelhosta kanske inte var det allra bästa.

Om jag var du skulle jag slå en signal till en annan veterinär om Dessi inte visar tendenser att bli bättre.

Kesu sa...

Mitt mattehjärta blöder för Dessi - och även för Max. Den där blicken, oh, jag vet, jag vet. Men jag vet ju också att du och Bengt är ansvarsfulla och uppmärksamma hundägare. Det känns skönt.

Ring veterinären och berätta hur hon mår är. Tycker det verkar konstigt att Dessi reagerar så starkt. Men hundar är ju individer precis som vi, så allt är möjligt. Det är just i sådana lägen som veterinärens kunskaper kommer in. Han eller hon kan ju bedöma hälsotillståndet och avgöra om det är normalt eller inte.

Monet sa...

Ska ringa veterinären i morgon. Lovar! Återkommer med besked.

Tack snälla alla för så empatiska, uppmuntrande och kompetenta råd.

Nu går vi och lägger oss och Dessi får, om det behövs, faktiskt sova i min säng.

De KAN reagera så här på rabiesvaccinering, jag minns ju detta när Max blev så dålig och tog reda på detta som jag glömt ida. Så det är nog så att både gamla och mycket unga hundar är känsligare. Men vi ska kolla upp.

Elisabet. sa...

Ja, hoppas att det går bra!

Tittar in här innan jag kryper i säng .. , för att se hur det är med lilla hunden ..., klockan är nu snart halv ett.

Anita sa...

Oj, jag läser om lilla Dessi och förstår din oro. Det känns märkligt att en vaccination tar såå hårt att valpar blir sjuka.
Jag håller tummarna för Dessi!

Anonym sa...

Hur mår hon????????

Elisabet. sa...

Tittar in och kollar .....

Anonym sa...

Hej igen!!Hoppas Dessi mår bättre!!
Ville bara berätta att jag har länkat till dig i mitt senaste inlägg och lånat några bilder från din blogg. Hoppas det går bra??
Tittar in senare för att höra om Dessi...
Kram
Helen

Christina sa...

Hur mår lilla Dessi idag?

Monet sa...

Tack snälla alla. Jag måste få ge ett generellt tack eftersom det är så många som kommenterat. Tack snälla för så fint stöd.

Jag har lagt in en bild på henne från i morse och berättat att hon verkar bättre. Nu är hon uppe och vaken och svansen har börjat stå upp igen och det kommer lite viftningar när hon tassar efter hussen.

Men inte är den den pigga, ruschiga valpen vi hade innan vaccineringen. Hon är klart påverkad. Men bättre än igår så det går framåt.

Jag vill helst inte åka till veterinären igen, att utsätta henne för både bilresa, andra hundar i väntrummet och så en ny veterinärundersökning direkt inpå den här första obehagliga känns inte heller bra.

Väldigt jobbigt är det förstås, rent mentalt. För oss alla tre och exakt hur Dessi känner sig är det ju ingen som vet mer än hon.