lördag 17 januari 2009

Vårblommor


Åh, man blir alldeles till sig i handelsträdgården. Det blommar överallt! Mina egna cyklamen har fått sig en frosttörn och en vacker slingerväxt har strukit med men HÄR, här blandas både ljungen från i julas med de underbaraste primulor (heter dom väl?).

Riktiga vårblommor. Redan! Och i rabatterna i den vackra staden Hyères har man redan planterat ut mängder med penséer.

Det är allt så att man blir lite årstidsvill. Inte vågar jag köpa några blommande sorter än heller - vi bor en bit upp i bergen och några minusgrader på nätterna brukar det bli sägs det.

Men till "riktiga" våren, oj vad det ska botaniseras här. Jag vill ha ett citronträd. Och bougainvillae. Konstiga kaktusar som den utanför tomten. Blåregn och andra snabbklättrare till vår pergola. Vindruvor kanske? En liten palm? Så jag vårdrömmer lite på min kant också!

Posted by Picasa

Inga kommentarer: