måndag 12 januari 2009

Trädgårdsinspektion
























Vad har hänt medan vi varit borta? Nyfiket går jag på upptäcktsfärd i vår lilla nyanlagda trädgård.

Nog växer det alltid. Den gångna tidens kyla har inte förhindrat ogräsutbredningen och jag blir matt när jag ser rensningen i de nyanlagda rabatterna framför mig.

Ekarna har fällt de flesta av sina blad som nu täcker större delen av trädgården. Men, titta! En snödroppe! På förra "hemma", Yxlan i Stockholms skärgård brukade de sticka upp ur snön. Kanske i mars?

Här har de poppat upp bland eklöven men ger samma förhoppning om vår.

Stigen ner till byn ligger där den ska och så gör också byns hustak. Allt det här ser vi från vår lilla tomtplätts nedersta del - det är en lyx att ha så mycket natur runtomkring sig i detta tättbefolkade land.

Och kyrkklockan plingar precis som vanligt. En gång i halvtimmen ett slag, sen ett slag för varje timme. Tryggt och hemvant känns det.


Posted by Picasa

5 kommentarer:

Christina sa...

Oj vilken fin utsikt ni har från tomten!
Och snödroppar i januari, ja jisses!

Elisabet. sa...

Nej, nu måste jag nog ta och emigrera till sydligare nejder!

Tror jag bestämt.

Monet sa...

Christina: ja, vi har verkligen vacker utsikt. Har dokumenterat lite mer av den idag och lägger nog ut så småningom. Och snödroppar, ja jag blev jättepaff själv. Har planterat liljekonvaljer också, DET ska bli spännande att se om de kommer upp!

Elisabet: du bor väl så sydligt du kan tänker jag. Fast i fel land? Nej det är inget fel på Sverige eller Skåne för den delen. Men så här års känns det faktiskt jätteskönt att slippa mörker, kyla, blåst och fukt. Idag ännu en solstund på altanen, det gör gott för själen om inte annat.

Kesu sa...

Gillade bilden på snödroppen - alltså inte bara snödroppen i sig. Utsökt! Vad heter vårblomman på franska? Snowdrops är ju det lättöversatta, engelska namnet, men mer än så vet jag inte.

När jag jobbade som reseledare var en av de frågor jag (och kollegerna) hatade mest just: vad är det här för blomma/träd/buske? Vi pratar Medlehavsflora och brittisk flora. (Jobbade på lite olika ställen.) Jag kunde varken det svenska, engelska eller latinska namnet. Ibland slet jag av en kvist och skickade runt i bussen. Det fanns oftast någon blomsterälskare med, precis som det fanns Bibelsprängda personer med under utfärderna i Israel. Puh!

Med detta sagt: om du inte vet vad snödroppe heter på franska GÖR det ingenting :D

Anonym sa...

Perce-neiges är namnet!