måndag 16 september 2013

Att blanda nytt och gammal. Svenskt och franskt





Det här är bilder på min mormors hus i Linköping. Det är byggt 1929 och ligger i centrala Linköping på dåvarande Drottninggatan 46.. Där växte min mamma och hennes syster upp alldeles i närheten av morföräldrarna och därifrån har jag själv många barndomsminnen. Jag är själv fotograferad som bebis på altanen och det var under de efterföljande åren alltid ett speciellt ögonblick när man fick kliva in i mormors hall och sen fortsätta sina upptäcktsfärder i de olika rummen. Vissa av möblerna har jag ärvt och det är särskilt roligt att ha mormors guldspegel och kristalljusstakar härnere i Provence!

Det är ett fantastiskt hus - inredningen var alltså makalös med så mycket vackra detaljer och smakfulla möbler - ett sånt hus som knappast finns idag. Mycket riktigt har det fungerat som läkarmottagning sen det såldes och ägs och används nu av fackförbundet Handels i Linköping sedan många år.

För några år sedan fick min mamma och jag tillfälle att besöka huset - förstås är alla de vackra möblerna borta och den stora matsalen är omgjord till konferensrum men många av de ursprungliga detaljerna finns ändå kvar. Och huset är hyfsat välunderhållet vilket man får vara glad över.

På den övre altanen syns ett för tiden typiskt smitt järnräcke. Det återfinns också vid ingången till huset. Ett specialgjort sådant förstås och i tidens tecken. Ska man kalla det funkis?

Skälet till att jag hoppar tillbaka till 30-talets Sverige visar sig i nästa inlägg, så "stay tuned", som en del säger.....

Inga kommentarer: