onsdag 23 januari 2013

Det soliga Provence...

 
 
 
 


...njuter vi av till stora delar. Det är vinter i sydfrankrike och vädret är som ett svensk aprilväder. Ömsom vin, ömsom vatten. Så här såg det ut härommorgonen när vi drog upp rullgardinen. Strålande morgonsol över bergen och de gamla "restanques", dvs stenavsatserna som byggts för de tidigare olivodlingarna som vår by är särskilt känd för.

Zoomar jag lite får jag in några av byhusen nedanför vårt eget. Och lite längre fram på dagen är himlen härligt klarblå och våra nu helt avlövade ekar tecknar sig vackert mot den. Efter lunch har vi cirka 14 grader varmt på terrassen och vi sitter gärna i solgasset en stund och bara tankar D-vitamin!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Det där är precis sådana bilder jag vill se där jag sitter och kurar med sträng vinterkyla - riktig vinterkyla! - utanför dörren. Underbara bilder!

Monet sa...

Som jag skrev på din blogg: såhär kan det vara så här års. Och vi har haft fantastiska soldagar över julen.

Sen kan det storma, regna och åska och vara som den värsta svenska höst. Och så nästa dag skiner solen igen.

Idag har vi haft en sån dag. Sol från klarblå himmel, sollapande i stolstolen efter lunchen en timme för att tanka D-vitamin. Plus 14 grader på terrassen.

Men i morgon och övermorgon väntar regn och gråväder igen. Och det är extremt kallt i hela Frankrike!