lördag 26 januari 2013

Vardagsmorgon i den sydfranska byn

 
 
 
 
 


Så här ser det ut på morgnarna hos oss. Ingen skillnad mot när vi bodde i Sverige på vår skärgårdsö utan det är samma frukostrutiner som alltid. Samma tekopp med grönt, gott te på tillsammans med macka på guldbricka på sängen. En snabb titt så fort jag vaknat på den vackra stenen med sitt budskap som också påminner om syster T som skickat den till mig.

Dessi äter skivad skinka tillsammans med mig och får den serverad på sin roliga lilla bricka med figurer från Klippans Yllefabrik. Jag har satt tillbaka min egenhändigt målade tavla med motiv från Skogskyrkogården i Stockholm vid nattygsbordet och funderar sen på vilken av böckerna jag ska läsa i en stund medan den franska TV2 har ett bokrecensionsprogram efter "Godmorgon Frankrike", dvs Télématin som det heter.

Den nyskrivna boken heter i ungefärlig översättning "Rädda er pensionärstillvaro" och handlar om ungefär samma saker som man säger i Sverige: det kommer att bli svårt som pensionär men det går att lösa uppenbarligen. Men lata politiker har inte gjort något på över 30 år ".

Samma dag får vi våra orangea pensionsbesked. Från att under två år fått sänkt pension och som utlandsboende ingen skattelättnad för detta som man fått i Sverige så har pensionen nu i år stabiliserats. Ett år. Sen får man se, det aviseras sänkningar igen nästa år. Det är inte lätt att planera sin ekonomi när man inte kan räkna med den planerade pensionsinkomsten som sänks i ett utan att man kan påverka. Förr kunde man ju jobba extra, byta jobb, skaffa en vid-sidan-inkomst men alla sådana kreativa lösningar finns inte längre. Det är bara att bryta ihop och gå vidare som Mark L. säger.

Jag tänker också på alla svenskar som får sina kuvert samtidigt som vi och i synnerhet på alla kvinnor som halv- och deltidsarbetat nästan ett  helt yrkesliv och som helt enkelt inte kan ta in summan som står i papperet för den är så katastrofalt låg. Jag minns en bloggdiskussion om detta när jag precis själv flyttat till Frankrike och börjat ta ut min pension och hur svårt jag tyckte det var att nästan alla skojade bort eländet med att säga att man skulle fixa detta genom egen potatisodlig och att pilka fisk till middag.

Eja, vore det så lätt! Men idag skiner solen igen över våra blåa berg och i morgon ska vi på utflykt så det är bara att glädja sig över det som existerar just nu.
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev lite glatt overraskad när jag fick se pensionsbeloppet som kommit in på mitt bankkonto nu i januari. Hela £7 mer än tidigare.

Min pension är pytteliten. Det beror på att jag jobbade väldigt få år i Sverige då jag flyttade till England när jag var 22 år gammal. Men trots att pensionen är så liten drar man av 25% i skatt i Sverige. Det tycker jag är väldigt mycket.

Sedan tar min bank £7 i kostnader vid varje utbetalning.

Därefter kommer växelkursen. Kronan tycks alltid vara starkare än pundet numera, vilket naturligtvis betyder mindre pengar for mig.

Men men....trots detta är jag tacksam for smulorna som blir kvar. :)

Lillan i Cornwall

Elisabet. sa...

Ja, det är nog inte så mycket annat att göra än att skoja bort det hela, vad annat ska man ta sig till?

Jag har nästan aldrig arbetat heltid och vet att min pension blir urusel. Det är bara att bita ihop och verkligen inrikta sig på att leva enklare och där INGÅR verkligen fiske i planeringen. Även odling av egna grönsaker. Det var inget skoj.

Oroar jag mig?
Nej, inte speciellt.

Det lönar sig heller inte ,-)

Elisabeth sa...

Tanken på min framtida pension är ett starkt vägande skäl till att jag inte överger mitt välbetalda jobb för en enklare tillvaro i vårt franska hus redan nu. Kanske skulle jag kunna hitta någon form för försörjning men det skulle inte bli några stora slantar. Alltså biter jag ihop, jobbar lite för mycket och tänker på långhelger och semestrar framför mig i älskade murvelhuset!

Anonym sa...

PPM....Suck! Har ogillat det systemet ända sedan det kom. Jag har alltid tyckt att det varit vansinnigt fel att mina pensionspengar skall vara avhängigt börsen uppgång och fall mm mm.
Igår såg jag på TV att nu har de stora pensionärsorganisationerna gått ihop och kommer uppvakata regeringen angående detta.
Få se om det blir ngn ändring framöver.
Jag tycker att det är ett hån mot oss människor.
Kramar Christina

Monet sa...

Lilla i Cornwall: jag förstår hur du tänker. Hoppas du har ett bättre pensionssystem i England än vi har fått i Sverige!

Elisabet: ja, det är ju en väg. Och en bit upp i åren är det ju inte lönt att börja pensionsspara heller. Det enda man kan göra är att försöka lägga undan en slant om man kan. Samtidigt måste man ju också få leva här och nu! Men att det kommer att bli illa för många det är då ett som är sant.

Och i vårt fall är det så att man i två år sänkt våra pensioner med över 500 kr per månad och person, i Bengts fall med över 700 kr. I Sverige har man kompenserat detta med ett höjt grundavdrag för pensionärerna. Annars hade det blivit ett ramaskri och ett verkligt pensionärsuppror!

Men vi som skattar utomlands kan inte tillgodogöra oss detta avdrag utan står där huxflux med en sammantagen inkomstsänkning med 1200 kr per månad. Vem i samhället accepterar sånt? För jäkligt är det och ingen bryr sig heller!!

Elisabeth: jag förstår precis. Att vi kunde flytta hit berodde på att min man gått i pension, jag hade lite tid kvar men det gick ändå. Men vi köpte dyrt, krisen slog till en månad efter vi flyttat hit och bostadspriserna har väl nu, över fyra år senare, börjat krypa upp så att de ligger på vår inköpsnivå. Våra ombyggnadskostnader på flera hundra tusen lär vi dock aldrig få igen, så ta det försiktigt ni också!! Inte för att man köper för att sälja men man vet aldrig om man hamnar i ett sånt läge.

Och försörjningsmöjligheter härnere utan språket är extremt svårt. B&B med språk- och målarkursutbud kryllar det av och ska man orka med detta krävs ett hus där man har sina gäster avskilt och inte behöver "blanda" dem med egna privatlivet.

Erfarenheter från dem som försökt härnere. Men ni har ju tid på er att längta, vara här periodvis och ta er tid att få det hela i ordning. Läraryrket lär ju ha vissa fördelar i form av sommarlov dessutom?:-)

Christina: jag håller helt med dig. Det är ett vansinnigt system och man kan bli galen för mindre. Att ens surt hopsamlade pensionspengar under ett helt yrkesliv försvinner under oförutsäga börsras! Förhoppningsvis blir det någon form av ändring!! Börja protestera du också!!